Yrittäjyyskasvatuksen metodit
Varhaiskasvatus
Leikitään taloutta – Ensiaskeleet oman talouden hallintaan
Leikitään taloutta – Ensiaskeleet oman talouden hallintaan on Talous ja nuoret TATn ja luokanopettajaksi opiskelevan Kati Pajarin yhdessä toteuttama materiaali perusopetuksen 1.- 2. vuodelle. Osaa leikeistä voi soveltaa esiopetukseen. Materiaalin avulla talous- ja kuluttajataitoja on mahdollisuus oppia leikkien, laulaen ja tarinoita kuunnellen.
NY Meidän perheemme
Nuori Yrittäjyys ry:n uudessa Meidän perheemme -ohjelmassa tutustutaan muun muassa erilaisiin perheisiin, eri ammatteihin perheissä sekä pohditaan ja harjoitellaan rahankäyttöä perheessä. Elokuussa 2020 ilmestyvä ohjelma on suunnattu varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen opetuksen tueksi.
Maksuttoman ohjelman neljä teemaa kehittävät varhaiskasvatuksen suunnitelman mukaisesti laaja-alaista osaamista ja vahvistavat oppijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja yhteisen tekemisen kautta.
Yritys Hyvä -kilpailu ja kilpailutehtävät (soveltuu varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle)
Yritys Hyvä on lapsille, nuorille ja opettajaksi opiskeleville suunnattu kilpailu, jonka tavoitteena on innostaa yrittämään ja pohtimaan, mitä yrittäminen ja yritteliäisyys merkitsevät. Yritys Hyvä -kilpailun ydin on yrittäjyyden käsittely lapselle ja nuorelle mielekkäällä tavalla. Kilpailussa on omat sarjansa esi- ja alkuopetuksesta aina korkeakouluun asti opettajaksi opiskeleville. Kilpailun sisällöt ja tehtävät sopivat eri oppiaineisiin. Tehtävissä on huomioitu esi- ja perusopetuksen, lukion ja ammattikoulun opetussuunnitelman perusteet: eheyttävät kokonaisuudet, usean oppiaineen yhteistyö, laaja-alainen osaaminen, työelämä ja yrittäjyys.
Perusopetus, luokat 1-6
Into yrittäjyyteen! – tehtäväkirja ja ohjaajan vinkkivihko
9-12 -vuotiaille suunnattu oppimateriaali johdattaa yrittäjämäisiin ominaisuuksiin ja yritteliääseen elämänasenteeseen koululaisen omassa arjessa. Ohjaajan vinkkivihko on apuväline tehtäväkirjaa varten. Vinkkivihko taustoittaa ja tarjoaa vaihtoehtoisia näkökulmia ja tapoja toteuttaa tehtäväkirjan tehtäviä.
TOP-tehtäväsivusto
TOP-tehtäväsivusto koostuu yli tuhannesta alakouluikäiselle suunnatusta, pedagogisesti pohditusta TOP-tehtävästä sekä 4H-kerhojen omista ryhmistä. Metsään, ruokaan ja kädentaitoihin liittyvät tehtävät tarjoavat lapsille mahdollisuuden oppia itse tekemällä ja saada oivalluksia elämästä ja yritteliäisyydestä. TOP-tehtävissä käytetään hyväksi kokemusoppimisen eri vaiheita.
Mun maailma – Laaja-alaisen osaamisen työkirja
Opetussuunnitelman seitsemän laaja-alaisen osaamisen taitoa ovat mukana kaikessa opsin mukaisessa opetuksessa. Mun maailma – laaja-alaisen osaamisen työkirjassa käsitellään näitä seitsemää taitoa erillisinä kokonaisuuksina.
Oppijat pohtivat kysymyksiin vastaamalla, mitä taidot merkitsevät oppijan omassa elämässä. He kartoittavat oman lähtötilanteensa, asettavat itselleen tavoitteet ja tutkivat tekojen merkitystä tavoitteiden saavuttamisessa.
Yrittäjyysmateriaalia opettajille (soveltuu peruskoulusta korkea-asteelle)
Sivusto kokoaa yhteen Suomen Yrittäjien yrittäjyysmateriaalia, jota opettaja voi hyödyntää opetuksessaan. Materiaali sopii käytettäväksi eri kouluasteilla ja aihekokonaisuuksissa. Sivustolta löytyy tutkimuksia, oppaita, testejä, yrittäjätarinoita sekä paljon muuta hyödyllistä materiaalia kolmen teeman alla: yrittäjyydestä, yrittäjäksi ja yrittäjämäinen oppiminen.
Mun juttu -digityökalu laaja-alaisen osaamisen taitojen kehittämiseen
Mun juttu on yläkoulujen opetukseen suunnattu digityökalu, jonka avulla oppilaat voivat kehittää kolmea työelämässä ja elämässä vaadittavaa osaamisaluetta: laaja-alaista osaamista, tunneosaamista ja muutoskyvykkyyttä. Mun juttu on rakennettu opetussuunnitelman yleisen tavoitteen pohjalta kokonaisvaltaisen ainerajattoman oppimisen periaatteelle. Digityökalun avulla oppilaat pääsevät kartoittamaan osaamistaan ja hahmottamaan itseään oppijana. Myös ymmärrys työelämässä vaadittavasta osaamisesta vahvistuu. Aineiston voi tilata täältä: yesverkosto.fi/materiaalit/mun-juttu-digityokalu.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen johtaminen asteella
Koulussa luodaan yhteinen suunnitelma ja suunta yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen toteuttamiselle lukuvuoden aikana. Lisäksi tuetaan opettajia sekä opetusta, jotta kasvatuksen toteuttajilla on valmiudet ottaa käyttöön yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen pedagogiikkaa ja ohjelmia. Teeman sisäistämiseksi on tärkeää osallistua aihetta koskeviin yhteisiin koulutuksiin sekä tilaisuuksiin paikallisesti, kansallisesti ja mahdollisuuksien mukaan kansainvälisestikin. Toimintaa voidaan toteuttaa itsenäisesti tai esimerkiksi yhdessä yhteistyökumppanien kanssa. Tärkeää on keskeisten teemojen oppiminen turvallisessa ympäristössä. Ohjaajat tukevat sekä ohjaavat oppijoita aktiivisesti kannustaen erityisesti ongelmanratkaisuun, luovuuteen ja kokeiluihin.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen johtaminen asteella
Jatkuvan oppimisen sekä kehittämisen kannalta on tärkeää tallentaa tulokset ja havainnot, jotka syntyvät kasvatuksen aikana. Näitä kokemuksia, havaintoja ja oppimista kannattaa jakaa koulun sisällä. Tärkeää on myös, että kokemuksia jaetaan toisten koulujen, kuntatoimijoiden sekä sidosryhmien kanssa esimerkiksi säännöllisesti alueittain (n. 2 kertaa vuodessa alueellisesti ja kerran vuodessa laajemmin). Opetuksessa kannustetaan tiedon hakemiseen eri lähteistä kuten tältä sivustolta ja omien ideoiden perusteella.
Avoimet kasvatuksen tapahtumat antavat myös mahdollisuuden vanhemmille osallistua koulun arkeen esimerkiksi eri tehtävien ja tapahtumien muodossa. Tärkeää on materiaalin tallentaminen oppijoille itselleen, jolloin ne toimivat kannustimena myös jatkuvalle kehittymiselle. Ne ovat myös vanhemmille ja koululle näkyvinä elementteinä erilaisista projekteista, joita lapset ovat voineet itse toteuttaa.
Perusopetus, luokat 7-9
Katso kaleidoskooppiin – ideoita yrittäjyyskasvatukseen
Katso kaleidoskooppiin on tarkoitettu kaikille peruskoulun ylimpien luokkien opettajille oppiaineesta riippumatta. Materiaali soveltuu myös toiselle asteelle. Katso kaleidoskooppiin kannustaa ja tukee erityisesti opettajia, jotka eivät ole aiemmin liittäneet yrittäjyyskasvatusta opetukseensa.
Business Race
Vasaramäen koulun 9-luokkalaisille järjestettiin Business Race -kilpailu, jossa oppilaat kilpailivat ryhmissä yhden päivän ajan. Ennen kilpailupäivää oppilaat tutustuivat mukana oleviin yrityksiin oppitunneilla. Oppilasryhmät kiersivät päivän aikana neljässä yrityksessä, jossa yrittäjät olivat laatineet heille rasteja. Yrittäjät myös arvioivat tietyllä asteikolla oppilasryhmien rastitehtäviä. Parhaiten pärjänneet ryhmät palkittiin päivän lopuksi yrityssponsorien palkinnoilla.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen johtaminen
Koulussa luodaan yhteinen suunnitelma ja suunta yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen toteuttamiselle lukuvuoden aikana. Lisäksi tuetaan opettajia sekä opetusta, jotta kasvatuksen toteuttajilla on valmiudet ottaa käyttöön yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen pedagogiikkaa ja ohjelmia. Teeman sisäistämiseksi on tärkeää osallistua aihetta koskeviin yhteisiin koulutuksiin sekä tilaisuuksiin paikallisesti, kansallisesti ja mahdollisuuksien mukaan kansainvälisestikin. Toimintaa voidaan toteuttaa itsenäisesti tai esimerkiksi yhdessä yhteistyökumppanien kanssa. Tärkeää on keskeisten teemojen oppiminen turvallisessa ympäristössä. Ohjaajat tukevat sekä ohjaavat oppijoita aktiivisesti kannustaen erityisesti ongelmanratkaisuun, luovuuteen ja kokeiluihin.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen kehittäminen
Jatkuvan oppimisen sekä kehittämisen kannalta on tärkeää tallentaa tulokset ja havainnot, jotka syntyvät kasvatuksen aikana. Näitä kokemuksia, havaintoja ja oppimista kannattaa jakaa koulun sisällä. Tärkeää on myös, että kokemuksia jaetaan toisten koulujen, kuntatoimijoiden sekä sidosryhmien kanssa esimerkiksi säännöllisesti alueittain (n. 2 kertaa vuodessa alueellisesti ja kerran vuodessa laajemmin). Opetuksessa kannustetaan tiedon hakemiseen eri lähteistä kuten tältä sivustolta ja omien ideoiden perusteella.
Avoimet kasvatuksen tapahtumat antavat myös mahdollisuuden vanhemmille osallistua koulun arkeen esimerkiksi eri tehtävien ja tapahtumien muodossa. Tärkeää on materiaalin tallentaminen oppijoille itselleen, jolloin ne toimivat kannustimena myös jatkuvalle kehittymiselle. Ne ovat myös vanhemmille ja koululle näkyvinä elementteinä erilaisista projekteista, joita lapset ovat voineet itse toteuttaa.
Toisen asteen oppilaitokset
LUKIO
Minä brändinä -kurssi
Helsingin kuvataidelukion Minä brändinä -kurssilla jäsennettiin omaa osaamista ja poimittiin esiin taitoja ja asenteita. Suureksi osaksi työskenneltiin aidon työtehtävän ympärillä: miten viestitään omista taidoista asiakkaille, miten kuunnellaan asiakasta ja tehdään töitä tavoitteen eteen, miten toimitaan tiimissä, jonka jäsenet osaavat eri asioita ja miten noudatetaan aikatauluja. Kurssilla opittiin tekemällä, kokeilemalla ja osallistumalla. Heti kurssin alussa järjestäydyttiin tiimeihin, joissa työskenneltiin koko kurssin ajan.
Bisneskurssit
Talous ja nuoret TATin Bisneskurssit tarjoaa maksuttomia digitaalisia oppimateriaaleja lukioille ja ammatillisille oppilaitoksille. Kaupallisen osaamisen, globaalin talouden ymmärtämisen ja omien bisnestaitojen löytämisen tueksi on tarjolla neljä kattavaa oppimateriaalikokonaisuutta, joilla harjoitellaan keskeisiä talous- ja työelämätaitoja. Materiaalien esimerkit oikeasta yrityselämästä motivoivat opiskelijoita. Niiden avulla he oppivat yritysten prosesseista ja saavat tietoa työelämästä usealta eri toimialalta. Nuoret oppivat yritysesimerkkien kautta myös kriittistä ajattelutaitoa.
Innovaatioleiri – toinen aste
Innovaatioleiri on toiminnallinen kokonaisuus, jossa nuoret oppivat nuorilta. Leirillä toimitaan aktiivisesti ja innovatiivisesti toiminnallisten tehtävien parissa. Leirillä harjoitellaan tulevaisuuden taitoja, kuten osallisuutta, omien vahvuuksien oivaltamista, yrittäjyystaitoja, viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, vastavuoroisuutta sekä tiimitaitoja.
Leirien ohjaajina toimivat Savonia-ammattikorkeakoulun Y-tiimiläiset sekä opiskelijat aikaisemmilta leireiltä. Leirejä järjestetään useampia vuoden aikana. Leiriin voi tutustua tarkemmin alla olevan linkin kautta.
Yhteyshenkilö:
Jari Ukkonen
aluepäällikkö, aluepalvelut Pohjois-Savossa
+358 50 4775 588
jari@nuoriyrittajyys.fi
Opopassi
Opopassi on maksuton digitaalinen työkalu lukion opinto-ohjaukseen. Sen avulla opiskelija voi suorittaa lukion opetussuunnitelmaan perustuvan valtakunnallisen OP2-kurssin. Opopassin tavoitteena on tukea lukion opiskelijan tulevaisuuden suunnittelun prosessia ja yksilöllisen jatko-opintopolun löytymistä.
Työelämäpassi
Etu-Töölön lukiossa toteutettiin työelämäpassi, jonka avulla opiskelijoiden työelämän tuntemusta voitiin hyödyntää osana opiskelijan opintoja. Mallin tarkoituksena oli kerätä opiskelijoiden työelämässä hankkimia tietoja ja taitoja selkeästi nähtäväksi paketiksi. Samalla opiskelijoita pyrittiin kannustamaan mainittujen taitojen hankkimiseen ja jo opittujen asioiden analysointiin. Työelämäpassi oli kokonaisuudessaan sähköinen ja toimi pääsääntöisesti yhden opettajan ylläpitämänä. Passin laajuus on yksi lukiokurssi ja sen voi aloittaa heti lukion alettua ja passia saa kerryttää 3. lukiovuoden 2. jaksoon asti.
Kesäyritys 2021
Kuopiossa ja Varkaudessa opiskelijoiden on mahdollista työllistää itsensä kesäksi perustamalla NY-yritys. Yrityksen pyörittämisestä voi saada myös opinto- tai osaamispisteitä. Nuori toteuttaa yksin tai ryhmässä yritykseen liittyvän ideoinnin, markkinoinnin ja varsinaisen kesäyrityksen toiminnan. Kesäyrittäjänä opiskelija sitoutuu pyörittämään NY-yritystään opintojensa kesäkauden aikana.
Kesäyritystuki voidaan myöntää kuopiolaiselle 17-24 -vuotiaalle opiskelijalle. Varkaudessa tukea voivat hakea 16-24 –vuotiaat opiskelijat. Kesäyrittäjyystukea voi hakea eri alojen ja oppilaitosten opiskelijat yhdessä. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus ideoida yhdessä eri koulutusalojen ja/tai toisten oppilaitosten (Sakky, Savonia, UEF) opiskelijoiden kanssa yhteinen kesän aikana toimiva NY-yritys.
Yhteyshenkilö:
Risto Räsänen
Business Center
+358 44 785 3310
risto.rasanen@sakky.fi
Havuja#!@%&! Nuotiopiiri
Havuja #!@%&! Nuotiopiiri tuo yhteen yrittäjyydestä ja innovaatioista kiinnostuneet ihmiset monialaisesti niin yrityksistä kuin oppilaitoksistakin. Nuotiopiiri tarjoaa työelämäyhteyksiä ja mahdollisuuksia luoda verkostoja myös kansainvälisesti.
Piirin äärellä järjestetään erilaisia tapahtumia yhteisön jäseniä kuunnellen: jokainen jäsen voi vaikuttaa nuotiopiirin tapahtumiin ja tuoda esille toivomuksiaan eri teemoista.
Yhteyshenkilö:
Matti Laitinen
+358 44 785 6333
matti.laitinen@savonia.fi
4H-yrityskurssi
4H-yrittäjyyskasvatus on suunnattu 13-28-vuotiaille. Kurssilla mietitään ideoita, joilla voi tienata omaa rahaa. Niistä kehitetään oma yritysidea, ja kurssin jälkeen on mahdollista perustaa oma 4H-yritys. Yrityskurssin voi toteuttaa kurssimuotoisena ryhmälle tai valmennustyyppisenä yksittäisille nuorille. Kurssin sisältämiä aiheita ovat oman osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden tunnistaminen, palvelu- tai tuoteidea, liikeidea, kannattava yritys, 4H-yrityksen perustaminen sekä 4H-yrittäjän paperityöt ja velvollisuudet.
Opintokokonaisuuden laajuus on yksi opintopiste.
Juha Venäläinen
järjestöpäällikkö
Suomen 4H-liitto
+358 44 361 9430
juha.venalainen@4h.fi
Päivi Partanen
toiminnanjohtaja/projektipäällikkö
Siilinjärven 4H-yhdistys
+358 40 824 5301
siilinjarvi@4h.fi
Oman kuntasi 4H-yhdistykseltä: https://4h.fi/yhteystiedot/ tai https://4h.fi/toita/perusta-oma-yritys/
Hautomakone – Yrityspolkuja nuorille –hanke Siilinjärvellä ja Kuopion maaseutualueilla
Hautomakone – Yrityspolkuja nuorille innostaa 14-28 -vuotiaita nuoria yrittämään ja oppimaan tekemällä. Hanke toimii Siilinjärvellä ja Kuopion maaseutualueilla vuosina 2020-2021. Hankkeen tavoitteena on tarjota yrittäjyydestä kiinnostuneille nuorille tukea pienimuotoisen yritystoiminnan aloittamiseen ja innostaa heitä kokeilemaan uudenlaisia yrittäjyysideoita. Tekemistä ovat tukemassa nuoret yrittäjyysmentorit. Hankkeessa luodaan yhdessä avoimia tiimejä, joissa jaetaan oppeja ja kannustetaan uusiin kokeiluihin.
Lisätietoja:
Tomi Kosonen
+358 44 057 1157
hautomakone@4h.fi
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen johtaminen toisella asteella
Koulussa on valmiudet, suunnitelma ja resurssit organisoida yrittäjyysohjelmia sekä tukea oppijoita yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksessa ohjaajien avustuksella. Tärkeää kasvatuksen sisäistämiseksi on osallistua aihetta koskeviin yhteisiin koulutuksiin sekä tilaisuuksiin, paikallisesti, kansallisesti ja mahdollisuuksien mukaan kansainvälisestikin. Ohjaajat tukevat oppijoita kannustaen monialaisesti luovuuteen, kokeiluihin ja tiimityöskentelyyn.
Oppilaitoksessa on nimettynä yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen vastuuhenkilöt, jotka seuraavat kasvatuksen toteutumista lukuvuonna. Heidän tehtävänä on kehittää ja arvioida oppilaitoksen yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen toteuttamista sekä toimia yhteistyössä muidenkin asteiden sekä oppilaitosten kanssa sekä sisällyttää kurssit esimerkiksi sopiviin jaksoihin lukuvuodessa.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen kehittäminen
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen on tärkeää sisältyä osaksi opetusta. Jatkuvan oppimisen ja kehittämisen kannalta on oleellista tallentaa tulokset ja havainnot, jotka syntyvät kasvatuksen aikana. Lisäksi kokemuksia jaetaan toisten koulujen, kuntatoimijoiden sekä sidosryhmien kanssa, esimerkiksi säännöllisesti alueittain (n. 2 kertaa vuodessa alueellisesti ja kerran vuodessa laajemmin) Opetuksessa kannustetaan tiedon hakemiseen eri lähteistä, kuten tältä sivustolta ja omien ideoiden perusteella.
SAKKY
Vuosi yrittäjänä -ohjelma
Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa perustetaan oikealla rahalla toimiva NY-yritys. Ohjelma on avoin yläkouluille, toisen asteen oppilaitoksissa ja korkeakouluille. Ohjelma on teorian ja käytännön yhdistävä työkalu yrittäjyyden taitojen, osaamisen ja asenteen opettamiseen ja oppimiseen. Ohjelma tarjoaa oppilaitokselle avaimet käteen -ratkaisun yrittäjyyden opettamiseen ja opiskelijalle hauskan sekä käytännönläheisen työkalun yrittäjyyden ja työelämätaitojen oppimiseen.
Yhteyshenkilö:
Risto Räsänen
+358 44 785 3310
risto.rasanen@sakky.fi
Hanna Moilanen
+358 400 793 359
hanna.moilanen@ysao.fi
Innovaatioleiri – toinen aste
Vuorokauden kestävällä leirillä eri alojen opiskelijat pääsevät käytännössä ideoimaan liikeideaa, jota kehitetään eteenpäin yhdessä asioista oppien ja ideoita työstäen. Leirillä kehitetään esiintymistaitoja innostavassa ympäristössä. Ohjaajina toimivat opiskelijat aikaisemmilta leireiltä sekä Savonia-ammattikorkeakoulun Y-tiimiläiset. Leirejä järjestetään useampia vuoden aikana.
Yhteyshenkilö:
Risto Räsänen
+358 44 785 3310
risto.rasanen@sakky.fi
Hanna Moilanen
+358 400 793 359
hanna.moilanen@ysao.fi
Uskalla Yrittää -kilpailu
Uskalla Yrittää -kilpailu on Suomen merkittävin nuorten yrittäjyyskilpailu. Kilpailuun kuuluu 14 alueellista semifinaalia, joista yksi pidetään Kuopiossa sekä SM-finaali, joka järjestetään Helsingissä.
Yhteyshenkilö:
Sirpa Muiniekka
+358 44 785 8665
sirpa.muiniekka@sakky.fi
Bisneskurssit
Talous ja nuoret TATin Bisneskurssit tarjoaa maksuttomia digitaalisia oppimateriaaleja lukioille ja ammatillisille oppilaitoksille. Kaupallisen osaamisen, globaalin talouden ymmärtämisen ja omien bisnestaitojen löytämisen tueksi on tarjolla neljä kattavaa oppimateriaalikokonaisuutta, joilla harjoitellaan keskeisiä talous- ja työelämätaitoja. Materiaalien esimerkit oikeasta yrityselämästä motivoivat opiskelijoita. Niiden avulla he oppivat yritysten prosesseista ja saavat tietoa työelämästä usealta eri toimialalta. Nuoret oppivat yritysesimerkkien kautta myös kriittistä ajattelutaitoa.
Yhteyshenkilö:
Vilma Karppinen
Tapahtuma- ja yhteyskoordinaattori
+358 44 030 3101
vilma.karppinen@tat.fi
Yrittäjyyslajin Taitaja-kilpailutehtävät
Ammattitaidon SM-kilpailu Taitaja mittaa joka vuosi ammattiin opiskelevien taitoja. Yrittäjyyslajissa kilpailutehtävät kuvaavat yritystoiminnan todellisia tilanteita. Ammatillisten opettajien lisäksi yrittäjyyteen liittyvät sidosryhmät ovat olleet mukana tehtävien tekemisessä ja arvioinnissa. Kilpailutehtävät ovat vapaasti hyödynnettävissä yrittäjyystaitojen kehittämisessä.
Opiskelijat luomassa matkailutuotteita
Vantaalla sijaitseva ammattiopisto Varia, Tikkurilan lukio ja Laurea-ammattikorkeakoulu toteuttivat yhteistyöprojektin Destination Vantaa, jossa ideoitiin matkailutuotteita Vantaalle. Tavoitteena oli tutustuttaa opiskelijoita työelämään sekä yrittäjyyteen projektimaisen työskentelyn kautta sekä harjoitella yhteistyön tekemistä. Jokaisesta kolmesta koulusta koottiin ensin noin 10-20 opiskelijan tiimi. Lisäksi mukana oli opettaja jokaisesta koulusta. Tämän jälkeen opiskelijoista koottiin pienempiä tiimejä niin, että jokaisessa tiimissä oli opiskelijoita kaikista kolmesta oppilaitoksesta. Nämä pienemmät tiimit lähtivät ideoimaan ja toteuttamaan matkailutuotteita Vantaalle. Tähän liittyen tehtiin esimerkiksi osallistuvaa markkinointitutkimusta Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Ideoilla osallistuttiin myös Matkatiedon valtakunnalliseen opiskelijakilpailuun.
4H-yrityskurssi
4H-yrittäjyyskasvatus on suunnattu 13-28-vuotiaille. Kurssilla mietitään ideoita, joilla voi tienata omaa rahaa. Niistä kehitetään oma yritysidea, ja kurssin jälkeen on mahdollista perustaa oma 4H-yritys. Yrityskurssin voi toteuttaa kurssimuotoisena ryhmälle tai valmennustyyppisenä yksittäisille nuorille. Kurssin sisältämiä aiheita ovat oman osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden tunnistaminen, palvelu- tai tuoteidea, liikeidea, kannattava yritys, 4H-yrityksen perustaminen sekä 4H-yrittäjän paperityöt ja velvollisuudet.
Opintokokonaisuuden laajuus on yksi opintopiste.
Juha Venäläinen
järjestöpäällikkö
Suomen 4H-liitto
+358 44 361 9430
juha.venalainen@4h.fi
Päivi Partanen
toiminnanjohtaja/projektipäällikkö
Siilinjärven 4H-yhdistys
+358 40 824 5301
siilinjarvi@4h.fi
Oman kuntasi 4H-yhdistykseltä: https://4h.fi/yhteystiedot/ tai https://4h.fi/toita/perusta-oma-yritys/
Havuja#!@%&! Bootcamp
on lupaaville ideoille ja niiden kehittäjille suunnattu Havuja#!@%&!-kiihdyttämön ensimmäinen vaihe innovatiivisen konseptin kehittämiseksi. Kahden viikon mittainen ohjelma lähipäivineen tarjoaa kiteytettyä tietoa ja työkaluja tiimityöhön, liikeideoiden synnyttämiseen ja niiden kehittämiseen asiakastarvetta vastaaviksi sekä lopulta markkinapotentiaalin löytämiseen.
Yhteyshenkilö:
Tomi Tuovinen
050 571 5046
tomi.tuovinen@uef.fi
Havuja #!@%&! Nuotiopiiri
Havuja #!@%&! Nuotiopiiri tuo yhteen yrittäjyydestä ja innovaatioista kiinnostuneet ihmiset monialaisesti niin yrityksistä kuin oppilaitoksistakin. Nuotiopiiri tarjoaa työelämäyhteyksiä ja mahdollisuuksia luoda verkostoja myös kansainvälisesti.
Piirin äärellä järjestetään erilaisia tapahtumia yhteisön jäseniä kuunnellen: jokainen jäsen voi vaikuttaa nuotiopiirin tapahtumiin ja tuoda esille toivomuksiaan eri teemoista.
Yhteyshenkilö:
Matti Laitinen
+358 44 785 6333
matti.laitinen@savonia.fi
Yleissivistävä koulutus
Perustamisopas alkavalle yrittäjälle
Perustamisopas alkavalle yrittäjälle on toteutettu yhteistyössä valtakunnallisen Uusyrityskeskusverkoston ja sen jäsenyritysten sekä -yhteisöjen kanssa. Opas päivitetään kerran vuodessa, joten siinä on aina ajantasaista tietoa mm. laki- ja lupa-asioista. Perustamisopas kattaa seuraavat aihealueet:
- Alkaisitko yrittäjäksi?
- Ennen yrityksen perustamista
- Yrityksen perustaminen
- Yritystoiminnan aloittaminen
- Yrityksen toiminta
Oppaassa esitellään myös Vuoden uusyrittäjä sekä viisi muuta inspiroivaa yrittäjätarinaa. Sähköisen oppaan voi ladata maksutta.
Yrittäjän ammattitutkintokoulutukseen nonstop-periaatteella
Suorittamalla yrittäjän ammattitutkinnon yrittäjä voi parantaa yrittäjävalmiuksia ja saada uusia taitoja toteuttaa menestyvää liiketoimintaa. Tutkinnon suorittaminen auttaa välttämään yleisimpiä yrittäjyyteen liittyviä karikoita. Kokeneet ja ammattitaitoiset opettajat tukevat ja ohjaavat osallistujia koulutuksen aikana henkilökohtaisesti. Keskeinen osa koulutusta on omaan liikeideaan pohjautuvan liiketoimintasuunnitelman laatiminen asiantuntijoiden tuella. Yrittäjän ammattitutkinto on hyödyllinen erityisesti yrittäjyyden alkutaipaleella ja myös omistajanvaihdostilanteessa.
Yhteyshenkilö:
Sirpa Muiniekka
yrittäjän ammattitutkinto
tuotekehitystyön eat
+358 44 785 8665
sirpa.muiniekka@sakky.fi
Havuja#!@%&! Bootcamp
on lupaaville ideoille ja niiden kehittäjille suunnattu Havuja#!@%&!-kiihdyttämön ensimmäinen vaihe innovatiivisen konseptin kehittämiseksi.
Kahden viikon mittainen ohjelma lähipäivineen tarjoaa kiteytettyä tietoa ja työkaluja tiimityöhön, liikeideoiden synnyttämiseen ja niiden kehittämiseen asiakastarvetta vastaaviksi sekä lopulta markkinapotentiaalin löytämiseen.
Yhteyshenkilö:
Tomi Tuovinen
050 571 5046
tomi.tuovinen@uef.fi
Havuja#!@%&! Accelerator
toisen ja kolmannen vaiheen tavoitteena on auttaa kasvuhaluisia ja innovatiivisia yrityksiä vahvistamaan liiketoimintaosaamistaan, luomaan verkostoja sekä hiomaan liikeideaansa maailmanlaajuisesti monistettavaan muotoon. Ohjelma sisältää tiimikohtaista valmennusta, ryhmätapaamisia, työpajoja sekä mentoritapaamisia. Mentoreina toimivat kokeneet Startup-yrittäjät ja sijoittajat. Ohjelman avulla nopeutetaan lupaavien innovaatioiden kaupallistamista ja liiketoiminnan kasvua.
Yhteyshenkilö:
Harri Holopainen
+358 44 785 4909
harri.holopainen@sakky.fi
Luovuus ja liiketoiminta -työkirja
Onko sinulla liikeidea? Tai vasta muotoutumassa oleva ajatus tuotteesta tai palvelusta, jota haluaisit tarjota muille? Onko sinua jo pitkään vaivannut jokin käytännön ongelma, johon sinulla olisi hyvä ratkaisu valmiina? Luovuus ja liiketoiminta -työkirjan tehtävien avulla pystyt testaamaan, olisiko ideastasi tuotteeksi ja sinusta yrittäjäksi. Kirja sisältää työkaluja luovien alojen liikeidean ja liiketoiminnan kehittämiseen. Työkirjan on toteuttanut Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak.
Circula kiertotalous- ja yrittäjyyspeli
joka soveltuu myös toiselle asteelle, ja yläkouluun, luo uusia, innostavia mahdollisuuksia kestävään tulevaisuuteen. Uudenlaista ajattelua tarvitaan sekä yrityksiltä että asiakkailta. Ajattelu uudistuu ja oppiminen mahdollistuu oman kokemisen, yhdessä tekemisen ja vuorovaikutuksen kautta. Circula on yhdessä tekemistä, ideointia ja oppimista. Peli on suunnattu ammatilliselle toiselle asteelle ja lukioille. Aineistoa voi soveltaa myös peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille ja ammattikorkeakouluopiskelijoille.
Ammattikorkeakoulun järjestämä innovointipäivä lukiolaisille
Kimpisen lukio Lappeenrannassa ja LAB ammattikorkeakoulun markkinoinnin opiskelijat (markkinointiosuuskunta Missio) suunnittelivat ja toteuttivat lukion yrittäjyyden peruskurssin päättöpäivän ohjelman ammattikorkeakoululla tammikuussa 2019. Päivän teemana oli innovointi. Päivän alussa ammattikorkeakouluopiskelijat kertoivat opinnoistaan ja fasilitoivat päivän. Lukiolaiset jaettiin pieniin tiimeihin, joiden tehtävänä oli päivän aikana suunnitella, miten vanhukset pystyisivät toimimaan paremmin digiympäristössä. Markkinoinnin opiskelijat kiersivät tiimien luona sparraamassa. Päivän lopuksi tiimit esittelivät tuotoksensa Power Point- esityksinä ja saivat niistä palautetta kurssinsa. Malli edisti mm. oppilaitosten yhteistyötä, antoi tietoa korkeakouluopinnoista lukiolaisille, tarjosi mm. ohjausosaamista korkeakouluopiskelijoille, sekä edisti yrittäjyys- ja innovaatiotoimintaa.
Havuja#!@%&! Nuotiopiiri
tuo yhteen yrittäjyydestä ja innovaatioista kiinnostuneet ihmiset monialaisesti niin yrityksistä kuin oppilaitoksista. Piirin ympärillä on tarjolla työelämäyhteyksiä ja mahdollisuuksia luoda verkostoja myös kansainvälisesti. Havuja#!@%&! Nuotiopiirissä järjestetään tapahtumia yhteisön jäseniä kuunnellen: jokainen jäsen voi vaikuttaa nuotiopiirin tapahtumiin ja tuoda esille toivomuksensa erilaisista teemoista.
Yhteyshenkilö:
Matti Laitinen
+358 44 785 6333
matti.laitinen@savonia.fi