Tietoa yrittäjyyskasvatuksesta
Pohjois-Savon Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus
Missio
Tavoitteena kasvattaa ja valmentaa itseensä uskovia, innostuneita ja osaavia ihmisiä, joilla on kykyä aktiivisesti uudistaa yhteiskuntaa. Opitaan huolehtimaan vastuullisesti omasta ympäristöstä ja taloudesta.
Miksi yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusta?
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus on tärkeä osa nykyajan kasvatusta ja opetusta. Sen tarkoituksena on antaa yksilölle valmiuksia yrittäjyyteen sekä luovuuteen varhaiskasvatuksesta alkaen aina toiselle asteelle ja korkeakoulutukseen. Tarkoitus on myös antaa valmiuksia ja taitoja kestävän tulevaisuuden maailmaan. Tämä tarkoittaa sekä sosiaalisen, ekologisen, kulttuurillisen että taloudellisen kestävyyden rakentamista. Tulevaisuuden yhteiskunnassa toimiminen edellyttää uudistumiskykyä. Strategian sisältö on suunnattu siten, että oppijat saavat lisää innostusta ja itseluottamusta löytää omia kyvykkyyksiään. Kasvatuksen työkalut ja opit antavat heille konkreettisia eväitä oman tulevaisuutensa muotoiluun.
Strategia tarjoaa myös opettajille mahdollisuuksia kasvattaa osaamistaan yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen pedagogiikassa ja sen vaiheissa eri koulutusasteilla. Kaikista ei tule yrittäjiä tai keksijöitä, mutta tarvitsemme yrittäjyys- ja innovaatiotaitoja elämässä ja eri työtehtävissä.
Visio 2025
Tulevaisuudesta innostumista, oivalluksia ja ratkaisuja jokaiselle oppijalle.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen tavoitteet
Kaikki Pohjois-Savon oppilaitokset harjoittavat aktiivisesti yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusta opetuksessaan vuoteen 2025 mennessä yhteistyössä eri koulujen, järjestöjen, yritysten ja kuntien kanssa.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus sisältyy Pohjois-Savossa koulujen opetussuunnitelmaan. Yrittäjyys on osa oppijan arkea ja opetusta. Koulut ovat myös turvallinen ympäristö oppia ja kokeilla.
Strategia tukee samalla pitkäjänteisesti maakunnan elinvoimaisuutta. Eri koulutusasteiden ja elinkeinoelämän yhteistyönä luodaan tulevaisuutta hyvinvoivalle ja kehittyvälle Pohjois-Savolle.
Yrittäjyyskasvatuksen neljä tärkeintä tavoitetta
- Asennekasvatus: henkilökohtaista kasvua yritteliääseen asenteeseen, aktiiviseen kansalaisuuteen, vastuullisuuteen, yhteistoimintaan ja yrittäjyyden arvostukseen.
- Tieto: tutustumista yhteiskunnan ja yritystoiminnan periaatteisiin.
- Taito: tehdä ja kehittää itseään sekä toimintaympäristöään.
- Tahto: tahtoa ja kykyä luoda projekteja tai yritystoimintaa.
Tavoitteet tarkemmin
Vähintään yksi yrittäjyyskasvatuksen aktiviteetti jokaisella kouluasteella. Oppija osallistuu opetukseen itsenäisesti. Tavoitteet ovat lukuvuoden mukaisia ja seuraavat niiden laatukriteerejä.
Yrittäjämäinen oppiminen: oppija tunnistaa omat vahvuutensa ja pääsee kokemaan yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusta käytännössä. Opetuksessa on selkeästi mukana työelämäyhteys sekä oppijan työelämä- ja kansainvälisyysvalmiuksien kasvattaminen.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus liitetään opetuksen substanssiin huomioiden eri alat, aineet ja oppilaitosten välinen yhteistyö.
Kaikille mahdollistetaan luovat kokeilut, kokeiluista oppiminen sekä uusien oppimisympäristöjen rakentaminen esimerkiksi yhteistyössä yritysten ja kuntien kanssa. Oleellista on, että oppija oppii tekemään itse, eikä tehdä asioita hänen puolestaan.
Yrittäjyys- ja innovaatiomyönteistä kulttuuria kehitetään toimivien käytäntöjen ja kokeilujen esimerkeillä.
Opettajat ymmärtävät yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen pedagogiikkaa. He ottavat rohkeasti käyttöön uusia yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen työkaluja. Opettajat kertovat parhaista käytännöistä toisilleen.
Koulut ottavat yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen kehittämiseen mukaan yhteistyökumppaneita.
Osallistava yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusstrategia
Liity mukaan ryhmään tai ole yhteydessä – kehitetään kasvatusta eteenpäin!
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusstrategian kokoaminen on ollut osallistavaa. Strategiatyöhön ovat osallistuneet maakunnan sivistystoimen vastuuhenkilöitä, opetuksesta vastaavia, rehtoreita, opettajia, opinto-ohjaajia, tutkijoita, yrittäjiä, opiskelijoita, sidosryhmiä ja muita asiantuntijoita.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus ja sen kehittäminen varmistetaan Pohjois-Savossa yhteisön tasolla, jolloin se on oleellinen osa kasvatus- ja koulutoimintaa.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusstrategian ja -ohjeiden tukena on käytetty runsaasti yrittäjyyskasvatuksen ja sen vaikuttavuuden lähdemateriaalia, ohjeita, verkostoja ja tutkimuksia.
Pohjois-Savossa yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen yhteistyötä kannattaa toteuttaa ja kehittää seutukunnittain (kuva 1): Ylä-Savo, Kuopion seutu, Varkauden seutu ja Sisä-Savon alue.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen onnistumisen askeleet
- Varmistaa kuntien ja oppilaitosten sitoutuminen.
- Luoda yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen polku: sopia yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen toteuttaminen ja uudet kokeilut opettajien, ohjaajien, rehtoreiden, sivistystoimen ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
- Kouluttaa opettajia ja ohjaajia.
- Jakaa ja jalkauttaa parhaita käytäntöjä.
- Viestiä ja tiedottaa laajasti tehdyistä kokeiluista.