Varhaiskasvatus
”Luonteenvahvuudet ovat polttoaine ja ruori, jotka energisoivat ja ohjaavat lahjojamme. On tärkeää, että opimme, kokeilemme ja teemme taitomme näkyväksi turvallisessa ympäristössä!”
– Linkins, 2012
Kouluissa tehdään paljon hyvää yrittäjyys- ja innovaatiokasvatustyötä. Alla olevat ohjelmat sekä esimerkit antavat toimintaan lisää sisältöä ja runkoa. Toiminnan kehittämisessä on mahdollista ottaa käyttöön yrittäjyyskasvatuksen vuosikello (lataa tästä) sekä yrittäjämäisen oppilaitoksen pohja (lataa tästä). Erilaisten menetelmien käyttöönottoa helpottaa suunnittelu, jossa on mukana useita opettajia, opoja sekä mahdollisesti myös yrittäjyyskasvatuksen asiantuntija. Ole tarpeen tullen yhteydessä asiantuntijoihin, jos esimerkiksi tarvitset tukea toteutukseen!
Kasvatuksen yleispiirteitä
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen tavoitteena on, että oppijalle syntyy positiivinen kuva luovasta, aloitteellisesta ja yritteliäästä asenteesta. Tavoitteena on myös luovaan aloitteellisuuteen, uteliaisuuteen ja leikkiin kannustaminen sekä sosiaalisten taitojen harjoittelu. Harjoitukset tehdään ohjaajan tukemana kuitenkin niin, että lapset oppivat toimimaan osana ryhmää. Tärkeää on rohkeus omien ajatusten ilmaisuun ja positiivisen ilmapiirin luominen.
Varhaiskasvatuksessa on tärkeää, että lapselle syntyy positiivisia kokemuksia leikkien, pelejä pelaten ja yhteistoiminnalla. Lasta voidaan aktivoida erilaisiin yhteisöllisiin projekteihin ja itsensä ilmaisuun esimerkiksi roolipelien ja teemapäivien avulla sekä kevyillä ongelmanratkaisupeleillä. Varhaiskasvatuksessa kokeileva sekä luova toiminta voidaan aloittaa erilaisilla kevyillä leikeillä.
Materiaalia peleistä ja leikeistä löytyy paljon ja niiden kehittämisessä voi käyttää omaa sekä lasten luovuutta. Oppimisympäristöt ovat erilaisia, joten kannattaa hyödyntää omasta ympäristöstä löytyviä vahvuuksia sekä kontakteja. On hyvä kuvata yritteliäisyyden ja aloitteellisuuden tärkeyttä turvallisessa ympäristössä. Näin lapsi oppii tunnistamaan keskeisiä kyvykkyyksiään, saa tarvittavaa kannustusta, esimerkkejä sekä arvostusta. Oppija tarvitsee kokemusta osallisuudesta, sillä hän rakentaa ympäristönsä toimintaa yhdessä toisten kanssa.