Toinen aste
”Tärkeää on viedä yksilön idea käytäntöön, madaltaa uskallusta kokeiluun – tällöin asenne koulunkäyntiin ja kehittymiseen syvenee. Useasti tärkeimpiä opiskelijoiden taitoja on vaikea saada ja tehdä näkyväksi.”
– Kuopiolainen ammattikoulun opettaja
Toisella asteella, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa, on useita mahdollisuuksia yrittäjyys- ja innovaatiokasvatukseen. Toisella asteella korostuvat jo käytännön kokeilut sekä ohjaavien opettajien kannustus yrittäjyysohjelmiin ja -projekteihin. Tärkeää on löytää oppilaitoksesta henkilöt, joiden vastuulla on valmentaa sekä ohjata opiskelijoita näihin ohjelmiin sekä ryhmiin.
Monialaiset yrittäjyys ja innovaatio-ohjelmat sekä kurssit ovat esimerkkejä keskeisistä välineistä yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen toteuttamisessa. Ulkoinen yrittäjyys toteutuu konkreettisesti vahvemmin toiselta asteelta lähtien.
Ammatillinen koulutus ajoittuu oppijan näkökulmasta useasti ennen työllistymistä. Siksi on tärkeää, että ammatillisen koulutuksen opettajat ohjaavat opiskelijoita erilaisiin ammatillisiin polkuihin monipuolisesti, yrittäjyys varteenotettavana vaihtoehtona. Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen merkitys on suuri toisen asteen ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmissa, koulujen johtamisessa sekä opettajankoulutuksessa.