Perusopetus, luokat 7-9
”Keksi ratkaistava haaste tai teema paikallisesti – Osallista nuoria haasteen ratkaisun ideointiin, haaste voi olla lähtöisin yrityksiltä, yhteisöltä, koulusta tai esimerkiksi kunnalta – hyvä mahdollisuus tuoda esiin paikallista kulttuuria!”
– 4H-toiminnanohjaaja
Kouluissa tehdään paljon hyvää yrittäjyys- ja innovaatiokasvatustyötä. Alla olevat ohjelmat sekä esimerkit antavat toimintaan lisää sisältöä ja runkoa. Toiminnan kehittämisessä on mahdollista ottaa käyttöön yrittäjyyskasvatuksen vuosikello (lataa tästä) sekä yrittäjämäisen oppilaitoksen pohja (lataa tästä). Erilaisten menetelmien käyttöönottoa helpottaa suunnittelu, jossa on mukana useita opettajia, opoja sekä mahdollisesti myös yrittäjyyskasvatuksen asiantuntija. Ole tarpeen tullen yhteydessä asiantuntijoihin, jos esimerkiksi tarvitset tukea toteutukseen!
Yrittäjyys on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kirjattu aihekokonaisuudeksi nimeltä Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys. Aihekokonaisuus auttaa oppijaa hahmottamaan yhteiskuntaa eri toimijoiden näkökulmista, kehittää osallistumisessa tarvittavia valmiuksia sekä luo pohjaa yrittäjämäisille toimintatavoille.
Yläkoulu
Yläkoulussa yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen tavoitteena on synnyttää oppijalle taitoja luoda uusia tapoja toimia yhteistyössä muiden kanssa. Tavoitteena on myös kääntää omat ideat käytäntöön, luonnoksiksi, konsepteiksi sekä ottaa vastuuta projekteista. Keskeisiä kokemuksia ovat käytännön kokeilut ja omien taitojen havainnollistaminen erilaisilla ohjelmilla.
Oppijalle annetaan mahdollisuus kokeiluun sekä konkreettiseen luomiseen. Ohjaaja toimii neuvonantajana ja valmentajana tehtävissä. Hän antaa yksilölle sekä tiimille itsenäisyyttä päätöksenteossa. Hyviä yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen ohjelmia ovat esimerkiksi erilaiset Nuori Yrittäjyys -ohjelmat. Niillä aktivoidaan konkreettisesti oppijan uteliaisuutta sekä innostusta itsensä kehittämiseen.
Yläkoulussa voidaan toteuttaa konkreettisia ryhmätöitä yritysten, kunnan ja järjestöjen kanssa. Oppija saa käsitystä omista taidoistaan sekä luo kontakteja alueen elinkeinoihin ja luovan alan toimijoihin. Yläkouluissa on myös mahdollisuus luoda liittymäpinta toiselle asteelle. Yläkoululaisilla on mahdollisuuksia luoda omaehtoista yrittäjyys- & innovaatiotoimintaa (y&i-toiminta) erityisesti kesällä. Kun y&i-teemat on otettu osaksi opiskelua, korostuvat yritteliäs asenne oppimiseen sekä vastuun oppiminen.