Perusopetus, luokat 1-6
Yrittäjyys on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kirjattu aihekokonaisuudeksi nimeltä Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys. Aihekokonaisuus auttaa oppilasta hahmottamaan yhteiskuntaa eri toimijoiden näkökulmista, kehittää osallistumisessa tarvittavia valmiuksia sekä luo pohjaa yrittäjämäisille toimintatavoille.
Perusopetuksessa oppija saa käsitystä omista taidoistaan. Alueen elinkeinot sekä luovan alan toimijat tulevat myös tutuiksi. Useissa kunnissa ala- ja yläkoulu ovat yhdessä, jolloin puhutaan yhtenäiskouluista. Tämä mahdollistaa yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen yhteistyöprojektit.
Kouluissa tehdään paljon hyvää yrittäjyys- ja innovaatiokasvatustyötä. Alla olevat ohjelmat sekä esimerkit antavat toimintaan lisää sisältöä ja runkoa. Toiminnan kehittämisessä on mahdollista ottaa käyttöön yrittäjyyskasvatuksen vuosikello (lataa tästä) sekä yrittäjämäisen oppilaitoksen pohja (lataa tästä). Erilaisten menetelmien käyttöönottoa helpottaa suunnittelu, jossa on mukana useita opettajia, opoja sekä mahdollisesti myös yrittäjyyskasvatuksen asiantuntija. Ole tarpeen tullen yhteydessä asiantuntijoihin, jos esimerkiksi tarvitset tukea toteutukseen!
Alakoulu
Alakoulun yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen tavoitteena on, että oppija tunnistaa erilaisia haasteita sekä ongelmia ja osaa lähestyä niitä luovasti kokeillen. Kokeiluista syntyviä tuotoksia voidaan arvioida, jolloin oppija saa palautetta toiminnastaan. Oppijalle syntyy kokemuksia luovista kokeiluista sekä mahdollisuuksia omien vahvuuksiensa tunnistamiseen. Ohjaaja toimii neuvonantajana ja tukee lapsen itsenäisyyttä päätöksenteossa.
Alakouluissa voidaan toteuttaa useita yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen ohjelmia. Niissä korostuvat yritteliäs asenne oppimiseen, ryhmätyötaidot sekä taidot toimia osana yhteisöä. Myös ryhmätöitä yritysten, kunnan ja järjestöjen kanssa voidaan hyödyntää. Oppijoita kannustetaan omatoimiseen ideointiin, jolloin rohkeus ja motivaatio luomiseen kasvaa.