Korkeakoulutus
Korkeakoulut – yhteinen yrittäjyyden oppimisympäristö
”Great discoveries and improvements invariably
involve the cooperation of many minds.”
– Alexander Graham Bell (1847–1922) Scientist
and Inventor.
Jokainen korkeakoulu- ja ammattiopisto-oppija suorittaa opintojensa aikana johdannon yrittäjyyden ja innovaatioiden teemasta.
Osaaminen ja sen soveltaminen on alueiden keskeinen voimavara. Erityisesti kun suunnitellaan ratkaisuja globaaleihin haasteisiin. Korkeakouluissa keskitytään kompetensseihin, joiden avulla ratkotaan monimutkaisia ongelmia jatkuvasti muuttuvassa maailmassa. Tärkeäksi nousee aloitekyvykkyys ja toimeenpano epävarmassa maailmassa, joka on osa yritteliäisyyden ydintä. Opiskelun ja tutkimuksen myöhemmässä vaiheessa kasvavaa kompetenssia voidaan hyödyntää monimutkaisempien haasteiden ratkaisussa.
Yhteinen yrittäjyyden ja innovaatio-osaamisen oppimisympäristö tukee oppijaa alusta lähtien potentiaalisen yrityksen perustamiseen. Orientaatio sekä yrittäjyys ohjelmat tuovat esiin yrittäjyyden ja innovaatioiden -teeman mahdollisuudet ja eri verkostot. Tällöin oppija valmistuu oppilaitoksesta esimerkiksi maisteriksi, mutta yritteliäisyys sekä yritystoiminta pysyvät hänelle potentiaalisena vaihtoehtona. Oppilaitosten tuki toiminnassa on kannustavaa, systemaattista ja jatkuvaa. Yhteinen yrittäjyyden oppimisympäristö ja yhteisö rakentuu oppijoiden, korkeakoulujen henkilöstön, alumnien ja yrittäjien yhteistyönä. Keskeistä on monialaisuus ja -tieteellisyys, erilaisten osaamisten yhdistäminen, tutkimus-, kehitys- ja innovaatioympäristöjen yhteistyö ja verkostoituminen.
Oppilaitosten yrittäjyys- ja innovaatiokulttuuri koostuu useista asioista: uteliaista ja lahjakkaista ihmisistä, vallitsevasta ilmapiiristä sekä asenteesta. Käytännössä siihen liittyy myös paikalliset verkostot, osaaminen ja sen kehittäminen, infrastruktuuri ja elinkeinoelämä. Yhteisessä yrittäjyyden oppimisympäristössä tuetaan yrittäjyys- ja innovaatiotoimintaa kehittämällä oppilaitosten kulttuuria yritteliäämmäksi sekä käytännönläheisemmäksi, joka vaatii osaltaan sitä tukevaa johtamista sekä mittareita. Tärkeää on, että syntyvät ideat lähtevät itsensä toteuttamisesta ja kokeilujen sallimisesta. Lisäksi tarvitaan selkeitä ohjelmia ideoiden käytäntöön viemiseksi.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksessa kannustetaan projektimaiseen työskentelyyn sekä ihmisten kykyyn vaikuttaa oppilaitoksen ilmapiiriin. Oppilaitoksissa on tärkeää huomata, että useimmiten parhaat ideat syntyvät kohtaamisissa, joissa yhdistyvät erilaiset persoonat, osaamiset sekä näkökulmat. Ilmapiirin tulee kannustaa toimijoita luomaan ohjelmia, jotka mahdollistavat nämä ristikkäiset kohtaamiset. Innovaatioiden edistämiseksi on tehtävä aktiivista kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.