Tapahtumatuotanto ja markkinointi -työpajat, Kiuruvesi
Uusi lukion opetussuunnitelman perusteet velvoittaa lukioita lisäämään yrittäjyyskasvatusta. Perusteisiin on selkeästi määritelty muun muassa työelämävalmiudet ja yrittäjämäinen asenne. YES-verkoston mukaan, ”Perusteissa on myös paljon muita tärkeitä tavoitteita, kuten opiskelijoiden osallisuuden lisääminen, yhteisöllinen toimintakulttuuri ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteet.” [1]
Laaja-alainen osaaminen tarkoittaa, että uusissa lukion opetussuunnitelman perusteissa on määritelty laaja-alaisen osaamisen osa-alueet, jotka muodostavat kaikkien oppiaineiden yhteiset tavoitteet. Niiden avulla tuetaan lukiolaisen kasvua hyväksi, tasapainoiseksi ja sivistyneeksi ihmiseksi. Yhtenä osa-alueena on yhteiskunnallinen osaaminen, johon kuuluu muun muassa työelämävalmiudet ja YRITTÄJÄMÄINEN ASENNE. [2]
Toteuttajat ja tavoitteet
Tämä ketterä kokeilu ja toteutus on osa Kuopion alueen kauppakamarin koordinoimaa ESR-rahoitteista Rajaton Ylä-Savo -hanketta (S21512). Hankkeella haetaan uusia yritysvetoisia ratkaisuja osaavan työvoiman haasteiden ratkaisemiseksi: useat nuoret hakeutuvat pois alueelta ja uusien osaajien houkuttelu seudulle on haastavaa.
Tapahtumantuotanto ja markkinointi -työpajat suunniteltiin ja toteutettiin keväällä 2020 yhteistyössä Kiuruveden lukion, seudun yritysten sekä asiantuntijapalvelun tarjoajana toimineen Real Albert Promotion kanssa.
Työpajan oli tavoitteena edistää alueen pitovoimaa nuorten ja opiskelijoiden näkökulmasta. Pehmeät vetovoimatekijät (pitovoima, kirj. huom.) korostuvat alueelle saapumisen jälkeen viihtyvyytenä ja mukavuutena, ja ne liittyvät esimerkiksi alueen tapahtumiin ja elämyksiin, erityisesti tapahtuma-ankkurit ja vierailijoita houkuttelevat vetovoima-kohteet tai maamerkit. [3.]
Työpajojen ja yritysvierailuiden suunnittelu ja toteutus
Asiantuntijana tässä toteutuksessa oli kuopiolainen elämys- ja tapahtuma-alan yrittäjä Allu Koskinen, jolla on tapahtumantuotannon historiaa ja osaamista. Yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa tarjottiin puitteet, jossa nuorten ja opiskelijoiden oli mahdollista ideoida ja suunnitella alueelle tapahtumia sekä löytää ihmiset vastuutehtäviin.
Työpajojen suunnittelussa keskeisinä teemoina olivat tapahtumantuotanto ja markkinointi sekä yrittäjyys. Työpajojen aikana nuoret ja opiskelijat tutustuivat tapahtumantuotannon ja markkinoinnin perusteisiin asiantuntijan oman yrittäjätarinan ja kokemusten kautta – Käytännönläheisellä ja innostavalla tavalla. Lisäksi osallistujia aktivoitiin pohtimaan yrittäjyyttä sekä omia työllistymismahdollisuuksia tapahtumatuotannon parissa.
Tapahtumantuotanto ja markkinointi -työpajat päävaiheet:
- Kolme työpajaa järjestettiin lähivalmennuksena 21.1. – 17.3.2020 välisenä aikana. Ajankäyttö: 1,5 tuntia/työpaja.
- Valmennus tapahtui lukion tiloissa, läsnä olivat asiantuntijat ja osallistujat: valmennukseen oli ilmoittautunut 12 nuorta ja opiskelijaa. Työpajoissa oli läsnä myös alueen muita toimijoita.
- Valmennusten teemoja olivat: ”Allu Koskisen yrittäjätarina sekä tapahtumantuottajana toimiminen”, ”Tapahtumantuotanto ja sen eri osa-alueet”, sekä ”Tapahtumamarkkinointi ja -kumppanuudet”.
- Työpajojen materiaali oli osallistujien saatavilla ennen valmennusta, sen aikana ja sen jälkeen.
- Itsenäisesti omalla ajallaan osallistujat suorittivat vapaaehtoisia tehtäviä, joissa tavoitteena oli aktivoida osallistujia pohtimaan, mitä tapahtuma-alan yrityksiä alueelta puuttuu sekä laatia suunnitelma nuorten järjestämän tapahtuman mahdollistamiseksi.
Koronapandemian vuoksi, lähivalmennukset toteutettiin ilman suurta yleisöä (pois lukien 21.1.2020, kirj. huom.) Tällä oli myös vaikutusta 17.3. järjestetyn työpajan osallistujamäärään.
Havainnot ja kommentit
Työpajojen osallistujapalaute oli positiivista. Palautteessa nousi esille muun muassa Käytännönläheinen ja innostava toteutus, jota nuoret ja opiskelijat pitivät hyvänä lisänä perinteiseen lukio-opetukseen. Osallistujien mukaan, tapahtuma lisäsi ammatillista osaamista. Työpajan teemoihin ja niiden laajuuteen nähden, lähivalmennusten kestoa pidettiin liian lyhyenä.
Käytännön toteutukseen liittyvistä haasteista huolimatta, tämä ketterä kokeilu ja toteutus oli positiivinen kokemus kaikille osallistujille. Se myös toimi kannustimena uusien tapahtumien suunnittelulle ja toteutukselle, kun alueen nuoret ja opiskelijat ideoivat ja Kiuruveden nuorisoteatteri toteutti kesällä 2020 musiikillisen ”Uudet kujeet” piknik-tapahtuman. Tapahtumaa olivat tukemassa useat alueen yritykset sekä Kiuruveden kaupunki. Asiasta uutisoi muun muassa Iisalmen Sanomat. [4.]
Lisätietoja:
Jukka Heiskanen
040 037 6574
jukka.heiskanen@kuopiochamber.fi
Allu Koskinen
050 436 8322
allu@realalbertpromotion.fi
Lähteet
Kallio, Hanna & Koskinen, Allu: Raportti Rajaton Ylä-Savo -hanke. Aihealue B: Tapahtumantuotanto ja markkinointi. Real Albert Promotion Oy, 2020.
Viitteet
[1] YES ry: Miten opetussuunnitelmissa näkyy yrittäjyyskasvatus? yesverkosto.fi. Verkkoviite (viitattu 11.1.2021)
[2] Opetushallitus: Laaja-alainen osaaminen lukion opetussuunnitelman perusteissa. oph.fi. Verkkoviite (viitattu 11.1.2021)
[3] Aro, Timo: Kaupunkinen kovat ja pehmeät vetovoimatekijät. ouka.fi. 12.10.2016. Verkkoviite (viitattu 11.1.2021)
[4] Iisalmen Sanomat: Uudet kujeet -piknik. Iisalmen Sanomat 29.7.2020.