Mikä on Hackathon?
Hackathon on pitkäkestoinen tapahtuma, jossa erikokoiset tiimit luovat erilaisia ratkaisuja annettuihin haasteisiin tai toimeksiantoihin. Hackathon -tyyppinen tapahtuma kestä yleensä 48 tuntia, ja saadut haasteet on saatava valmiiksi tapahtuman aikana. Haasteet voidaan antaa etukäteen tai ne voivat olla myös salaisia.
Hackathonien on tarkoitus olla rentoja, mutta tuottavia. Palkinnot eivät ole välttämättä keskeisempiä motivaattoreita: tapahtuma houkuttelee osallistujia myös hyvällä ruualla, ilmapiriillä, verkostoilla ja jatkomahdollisuuksilla.
Miksi osallistua Hackathoniin?
Hackatonit ovat parhaimmillaan muuttuva yhteisö, joka koostuu ”veteraaneista” koulimassa aloittelijoita. Tapahtumat ovat siis erinomaisia paikkoja tutustua uusiin ihmisiin ja verkostoitua. Hauskanpidon lisäksi tapahtumat ovat hyvä tapa testata omia taitoja ja keino astua ulos rutiineista sekä mukavuusalueelta.
Miten päästä alkuun?
Tutustu Hackathoneihin. Katso millaisia on järjestetty/järjestetään ja osallistu itse ainakin yhteen. Monissa hackathoneissa voi myös vierailla tai osallistua mentorina. Hyödynnä kaikki mahdollisuudet –kokemukset ovat tärkeitä. Kuuntele myös osallistujien ja järjestäjien näkökulmia.
Määrittele haaste:
- Ketkä ovat partnereita ja mitä he haluavat tapahtumalta?
- Millaisia osallistujia kaivataan ja miksi?
- Mikä saa osallistujan motivoitumaan osallistumiseen? Raha ei aina ole motivaattori!
- Millaisia mentoreita tarvitaan? Miten mentorit ovat käytettävissä?
- Mitä järjestäjänä voin tarjota partnereille ja osallistujille?
Hackathon tapahtumaprosessina
Määrittele ja tunnista
- Tunnista strategiset haasteet, fokusalueet ja kasvupotentiaali
- Määrittele innovoinnin teemat ja ongelmanasettelu
- Osallista päätösvaltaisia johtajia määrittelyyn
Ideoi ja konseptoi
- Ideoi ratkaisuja ja kehitä kiinnostavimpia eteenpäin
- Aloita lopputuloksesta ja työstä ratkaisua ”taaksepäin”.
- Tavoitteena on luoda selkeä kuvaus kokonaisuudesta eli konsepti
Prototyyppi ja demo
Konseptista luodaan demo ja mahdollisuuksien mukaan toimiva prototyyppi.
Näistä tulee käydä ilmi ratkaisun uniikkius, toimivuus ja vastaavuus strategisiin tavoitteisiin.
Hackathonin järjestely ja aikataulu
2 kk ennen tapahtumaa
- Varaa paikka. Paikassa pitää olla peseytymismahdollisuudet, ruuan lämmitysmahdollisuudet ja kahvinkeitin.
- Laadi budjetti.
- Lukitse teema ja hanki teemaan liittyvä oheismateriaali sekä asiantuntijat: asiantuntijat tuovat toivottua lisää osallistujille. Ei tarvitse olla tilaisuuden alussa.
- Suunnittele/hanki teeman ulkoasu, jonka mukaan tehdään mainosjulisteet, flyerit ja mahdolliset osallistujapassit sekä paidat.
- Avaa ilmoittautuminen. Muista kysyä paidan koko!
- Laita kutsu menemään.
- Lisää tapahtuma sosiaaliseen mediaan ja nettisivuille.
- Markkinoi tapahtumaa.
- Hommaa sponsorointi.
2 viikkoa ennen tapahtumaa
- Tilaa paidat vähintään 2 viikkoa ennen tapahtumaa, mieluiten aikaisemmin.
- Laita ilmoittautuneille ohjeistus tapahtumasta ja aikataulu.
- Laita muistutuskutsu kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.
- Laita mediakutsu pari päivää ennen tapahtumaa.
- Varmista, että tapahtumaan vietävissä laitteissa on virtaa ja ne on päivitetty.
- Tulosta rekisteröintilomake ja kuvausluvat, johon paikalle tulevat ilmoittautuvat.
Tapahtuman alussa
- Esittele itsesi ja muut järjestäjät
- Kerro mistä tapahtumassa on kyse
- Kerro tapahtumapaikan säännöt: ruokailut, hätätilanteet, netinkäyttö, pesu- ja nukkumatilat, liikkuminen jne.
- Kerro tapahtuman aikataulu.
- Sovi osallistujien kanssa tuloksien esittelymuodot ja missä ja millä koneella ne esitellään. Myös paljonko aikaa yhdellä tiimillä on käytettävissä.
- Ota ryhmäkuva.
- Muista: Esittelykierros on ok, mutta seuraleikit nostattavat karvat pystyyn monilla. Tiimiytymistä on tuettava ja katsottava, että kaikki pääsevät alkuun.
Tapahtuman aikaan
- Varmista, että kaikki osallistujat ovat kirjautuneet tapahtumaan. Monesti paikalle tulee porukkaa myös tapahtuman aloituksen jälkeen.
- Huolehdi, että osallistujilla on kaikki hyvin.
- Juttele, keskustele, kysele.
- Ohjaile juttelemaan toisille tiimeille.
- Pidä huolta, että kaikilla on tiimit.
- Kuvaa, videoi. Tapahtumaa varten hyvä on olla kaksi kameraa: Toinen kuville ja toinen videoille.
- Haastattele videolle tiimien kuulumisia.
- Sovi jonkun tiimin tai henkilön kanssa blogin kirjoittamisesta.
Tuloksien esittely
- Videoi tuloksien esittelyt.
- Kirjaa myös tiimien tiedot ylös.
- Sovi miten ”voittajatiimi” valitaan: huutoäänestys, yleisöäänestys, tuomarit, kaikki palkitaan?
- Ota tiimeistä kuvat. Varsinkin voittajatiimistä.
- Työstä esittelyistä lyhyt video jakoon.
Tapahtuman jälkeen
- Laita osallistujille palautelomake, jossa kysytään myös mistä osallistujat ovat saaneet tiedon tapahtumasta.
- Palautteiden kasaaminen ja tallentaminen.
- Palautteen purkaminen.
- Perustelumuistioiden tekeminen (jos ei jo tehty).
- Tee tiedote.
- Lataa laitteet.
- Tallenna kuvat ja videot irtokovalevylle.
- Kasaa ratkaisuista listaus mahdollista jatkoa ajatellen.
Esimerkki hackathon-tyyppisen tapahtuman toteutuksesta: Minä työntekijänä vuonna 2040
Aika 13.-27.11.2020
Paikka: Teams
Laatija: Tiina Arpola, TKI-asiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Tavoite: Tuottaa tiimisi kanssa ratkaisu annettuun haasteeseen ja palauttaa se ohjeiden mukaisesti arvioitavaksi.
Agenda
Avaus 13.11.2020
15:00 Tilaisuuden avaus, Tiina Arpola, Savonia-ammattikorkeakoulu
15:15 Jukan tervehdys
15:20 Alustusvideot
Ohjeistus ryhmätyöskentelylle ja aikataulutus.
Mentorit kiertävät ryhmiä läpi kuunnellen ja haastaen. Koko ajan varmistetaan, että työ etenee. Tapahtuman alussa sovitaan käytännöt: miten, milloin ja kenen kautta mentorit tavoittavat teidät. Voit ottaa heihin myös suoraan yhteyttä:
- Tiina Arpola, tiina.arpola@savonia.fi
- Jukka Heiskanen, jukka.heiskanen@kuopichamber.fi
- Matti Laitinen, matti.laitinen@savonia.fi
Tehtävä 1
Työskentelyn aloittaminen: Unelmien kotipaikkakunta työntekijänä -luonnostelu. Kuvaile alla olevia kohtia mahdollisimman selkeästi vastaamaan juuri sinun näköistäsi tulevaisuutta.
- Millainen on sinun asuinympäristösi?
- Millaisia palveluita hyvä elämä vaatii? Mikä tekee asuinpaikasta houkuttelevan?
- Mitä muuta mieleesi tulee, joka voi vaikuttaa tulevaisuudessasi kotipaikkakuntasi valintaan?
Kun olet valmis tämän työvaiheen kanssa, palauta se sähköpostilla mentoreille: Annamme ohjeet seuraavalle tehtävälle.
Tehtävä 2
Alustuksena Sawosta maailmalle –teaservideo ja Perttu Pölösen video.
Uusi tehtävä: Unelmien ammatti ja mahdollinen työnantaja. Kuvaile alla olevia kohtia mahdollisimman selkeästi vastaamaan juuri sinun näköistäsi tulevaisuutta.
- Missä olet mielestäsi hyvä?
- Mikä saa sinut motivoitumaan ja haastamaan itseäsi uusiin asioihin?
- Millainen ammatti vastaa sinun motivaatiosi lähdettä?
- Osaatko nimetä unelmiesi työnantajan tai kuvailla sen? Vai oletko kenties yrittäjä? Kuvaile yrityksesi.
- Mikä tekee työpaikasta houkuttelevan?
Kun olet valmis tämän työvaiheen kanssa, palauta se sähköpostilla: tiina.arpola@savonia.fi ja jukka.heiskanen@kuopiochamber.fi. Annamme ohjeet seuraavalle tehtävälle.
Tehtävä 3
Kuvaile alla olevia kohtia mahdollisimman selkeästi vastaamaan juuri sinun näköistäsi tulevaisuutta. Pidä mielessä unelmiesi ammatti edellisestä tehtävästä.
- Mitä sinun pitää osata ollaksesi ammattilainen?
- Mistä saat riittävät taidot?
- Millaisia koulutusvaihtoehtoja on tällä hetkellä tarjolla?
- Millaisia harjoittelupaikkoja koulutuksen varrella tarvitset kehittääksesi osaamistasi unelmiesi ammattiin?
Tuloksien esittely 27.11.
14:30 Tuloksien esittely: 10 min/ryhmä + 5 min keskustelulle.
15.00 Rehtorin puhe pedagogiikan näkökulmasta ja Suomalaisen Mika kommentoivat.
15:45 Tuomariston palaute ja jatkopolut. Tilaisuuden päätös.
Lisätietoja:
Tiina Arpola
044 785 6450
tiina.arpola@savonia.fi
Jukka Heiskanen
040 037 6574
jukka.heiskanen@kuopiochamber.fi