Lukiolaisten Innovaatioviikko –tiimijakson oppimiskokemus
Innovaatioviikko oli osa ensimmäisen vuoden lukiolaisten tiimijaksoa Kuopion Klassillisessa lukiossa. Tehtävänä oli luoda vuotta 2040 ajatellen tulevaisuuden yrityksiä, joita nuoret itse ideoivat. Tarkoituksena oli ratkaista tulevaisuuteen liittyviä haasteita ja nähdä myös mahdollisuuksia, joita nuoret voisivat olla itse tiimeinä luomassa. Ideoissa huomioitiin kestävän kehityksen teemoja sekä kannattavan liiketoiminnan perusteita. Samalla pohdittiin omia yksilöllisiä vahvuuksia.
Viikon sisältönä ja oppimistavoitteina olivat ryhmätyötaidot ja uuden rakentaminen:
1. Mahdollisuuksien tunnistaminen, ideointi ja tiedonhaku, luovat harjoitukset
2. Konseptien rakentaminen, asioiden yhdistäminen
3. Omien aihioiden esitys, liiketoimintaosaaminen sekä esiintymistaidot️
Tuloksena oli monipuolisesti erilaisia liikeideoita sekä aihioita esimerkiksi ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon, opetussisältöihin hologrammien ja virtuaalitodellisuuden avulla sekä uusia älykkäitä ratkaisuja turvallisuuteen. Ratkaisuja ideoitiin sekä arkeen että suurempiin, globaaleihin haasteisiin.
Toteutus
Lukiolaisten Innovaatioviikko toteutettiin Klassikan lukion tiimijaksolla 24.-27.11.2020. Mukana oli 40 viiden hengen tiimiä, kokonaisuudessaan noin 200 henkeä. Jakso toteutettiin pääsääntöisesti koulussa. Ohjausta toteutettiin Zoomin välityksellä. Ohjaaminen ja suunnittelu tehtiin yhteistyössä opettajien sekä koulutoimen kanssa.
Innovaatioviikko – rakenne:
Tiistai 24.11.
Viikon aloitus 9.40 – 14.20
9.40 – 10.15 Lämmittely:
Orientoiva tehtävä tiimeille Perttu Pölöseltä (nauhoite), (Zoom – ohjaajan alustus).
Esittele tulevaisuuden taitotittelisi ja elementtejä, joita teillä tiimistä löytyy. Tehkää ajatusmatka vuoteen 2040.
10.15 – 11.00 Esittely viikosta ja tehtävänanto (Zoom – ohjaajan esittelyt)
- Pääkysymys: Mikä on teidän tulevaisuuden yrityksenne ja millaista on yrittäjyys tulevaisuudessa? Katsokaa vuoteen 2040.
- Miten otetaan huomioon tulevaisuuden konteksti, esimerkiksi kestävä kehitys, muuttunut maailma ja kannattava liiketoiminta (mahdollisuudet ja uhkat)?
- Minkä tulevaisuuden ongelman se ratkaisee, esimerkiksi terveys, kestävyys, yhteiskunta, kommunikaatio? Huomioi eri alat ja yhdistelmät!
- Esitellään viikon oppimistavoitteet, kokonaisuuden hahmotus ja kurssilla olevat tukihenkilöt
Ruokailu, 11.00 – 11.30
11.30 – 14.20
Ideointi (Zoom – ohjaaja antaa ohjeet)
11.30 – 12.00
Luovuusharjoitus
12.00 – 12.20
Innovaatioluento (Tallenne, YouTube)
12.20 – 14.20
Jatkoideointi ja lupaavimpien aihioiden valinta
Tuloksena aihiot seuraavalle päivälle jatkojalostettaviksi.
Keskiviikko 25.11.
Idean kehitys ja demonstrointi
11.35 – 12.00
1. Päivän avaus nuorelta yrittäjältä (Zoom).
NY-yrittäjä Cristina Pyykkönen kertoo omista taustoistaan ja vastaa muutamiin kysymyksiin.
Teema: Idean kehitys ja toteutuksen demonstrointi
2. Tiimi ja idea kirkkaammaksi (Zoom – ohjaajan alustus)
Kehitetään valittua aihiota kirkkaammaksi, mietitään tiimiä (tiimin supervoimat, osaaminen), yritysidean osa-alueita. = Kirkasta idea, jossa on huomioitu realiteetteja (BMC, ansaintalogiikka, toiminnallisuus).
Lisäksi annetaan ohjeet demonstraation tekemiseen.
3. Demonstraatio ideasta ja tiimistä (Aikaisempi tehtävänanto, opettajat ohjaavat)
Kehitä idea niin, että se on valmiimpi torstaille (esittely voi olla visuaalinen, draama, fyysinen).
Tuloksena idea-aihiota on kirkastettu niin, että huomenna on mahdollista aloittaa esityksen kokoaminen. Esityksen runko annetaan alustavasti.
Torstai 26.11.
Idean kiteyttäminen ja esitys
9.20 – 9.50
Päivän avaus nuorelta yrittäjältä (Zoom).
NY-yrittäjä Atte Hartikainen kertoo omista taustoistaan ja vastaa muutamiin kysymyksiin. Opiskelijat ottavat kaksi asiaa muistiin esityksestä.
Teema: Kiteyttäminen ja esitys, pitch.
9.55 – 10.15
Pitching-koulutus (Matti, tallenne).
Materiaalia esityksen tekemisen tueksi tallenteesta.
10.15 – 11.00
Esitysten kokoaminen ja tekeminen
11. 00 – 11.30
Ruokailu
12.30 – 14.20
Ryhmä esittää idean luokalle (opettajat ohjaavat).
Jokainen ryhmä numeroidaan. Yksi ryhmä luokasta esittää ja seuraava ryhmä antaa palautetta (hyvää ja rakentavaa palautetta). -> Arviointi äidinkielen osuudessa (rakenne, kieli). Esitykset tallennetaan.
14.00 – 14.20
Tuloksena valitaan luokan paras projekti (opettajat ohjaavat).
Yhden tiimin aihio 25 hengen luokasta, äänestys (esimerkiksi suljettu lippuäänestys).
Perjantai 27.11.
Finaali ja jatko
9.40 – 10.00
Päivän avaus: NY24-leiri, Nuori Yrittäjyys –ohjelmien esittely, käytännön esimerkki (Zoom).
10.00 – 11.00
Luokan parhaan idean jalostaminen yhdessä (yksi luokka, n. 25 henkeä, opettajat ohjaavat).
- Pohditaan yhdessä mitä lisätään / poistetaan parhaasta ideasta
- Kehitetään lyhyt ja ytimekäs esitys olemassa olevan pohjalta, valitaan ketkä/kuka esittää
11.00 – 11.30
Ruokailu
11.45 – 14.00
Esitykset, palaute ja pisteytys (Zoom).
8 tiimiä luokista lopussa, 5 min. esitys ja tuomarien lyhyt kommentti ajatuksista.
Tuomaristo: opiskelija (leirillä ollut), opettaja (tiimijaksosta), Business Center.
Lisäksi palaute opiskelijoilta.
Voittajan valinta (10 min. keskustelu).
14.00 – 14.20
Tulevaisuus ja jatkumo
Palkitseminen
Yhteystiedot, kesäyrittäjyys, työelämäyhteydet ja korkeakoulu
Havainnot ja kommentit Innovaatioviikosta:
Keskeiset opit osallistujien palautteista (opettajilta ja opiskelijoilta): tietoa yrityksen perustamisesta, käytännön tietoja sekä taitoja siitä millaista on toimia yrittäjämäisesti, kuinka soveltaa luovia työskentelymetodeja ja yhteistyötaitoja yritysidean kehittämisessä. Lisäksi annettiin yleiskuva innovaation kehittämisprosessista, tulevaisuuden trendien hyödyntämisestä ja vakuuttavan esittelypuheenvuoron järjestämisestä osana oman tiimin työskentelyä.
On tärkeää kehittää viikosta tiivis niin, että lopputulos on selkeä. Tärkeää on myös, että aikataulut sopivat koulun rytmiin. Lisäksi on oleellista varmistaa opiskelijoiden mahdollisuudet omaehtoiseen ideointiin, rakentamiseen sekä suunnitteluun. Viikon aikana mukana oli myös Nuori Yrittäjyys –ohjelman läpi käyneitä toimijoita, jotka pystyivät kertomaan esimerkkejä omasta toiminnastaan.
Arviointi tapahtuu formatiivisesti suullisen tai kirjallisen palautteen muodossa. Esimerkiksi välipalaute voidaan antaa tuotoksista ja lopullinen palaute innovaatioviikon lopussa. Opettajat on syytä perehdyttää viikon sisältöön. Samalla voidaan kerätä hyviä ideoita toteutukseen sekä lisätä opettajien tietoa ja vahvistaa heidän osaamistaan yrittäjyyskasvatuksesta.
Lisätietoja:
Inka Kokkonen
Apulaisrehtori
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Kuopion klassillinen lukio
+358 44 7184541
klassikka.onedu.fi/web/
Matti Laitinen
Innovaatioasiantuntija
Business Center Pohjois-Savo
+358 44 785 6333
tulevaisuudenosaajia.fi/
bcpohjois-savo.fi/