RSMP-koulumotivaatiovalmentajia on koulutettu maahamme nyt reilun kahden vuoden ajan. Kaksi pitkän linjan opinto-ohjaajaa Leena Ståhlberg ja Marjaana Herlevi toivat itseymmärrystä lisäävän ja hyvinvointia tukevan RMP-työkalun (Reiss Motivation Profile®) Suomeen kaikkien nuorten kanssa työskentelevien avuksi. Koulumotivaatiovalmentajat ovat pääosin opinto- ja uraohjaajia, mutta joukossa on myös nuorten kanssa toimivia psykiatrisia sairaanhoitajia, kuraattoreita, erityisopettajia sekä hanke- ja järjestötyöntekijöitä. RSMP-koulutuksen käyneellä valmentajalla on oikeus hyödyntää työssään 12–25-vuotiaiden nuorten kanssa itseymmärrystä lisäävää ja hyvinvointia tukevaa RMP-motivaatiotyökalua (Reiss Motivation Profile®). Henkilökohtainen RSMP (Reiss School Motivation Profile) -profiili rakentuu nettikyselyn perusteella, ja se käydään aina nuoren kanssa perusteellisesti läpi aiheeseen sertifioituneen valmentajan kanssa. Motivaatiotietous auttaa elämän risteyskohdissa.
”Kuinka paljon nuorella onkaan näkemyksiä asioista ja myös itsestään, vaikka hän ei niitä tuo julki! Nuori osasi tosi tarkasti ja rehellisesti pohtia tiettyjä asioita, vaikka en ollut edes kuvitellut hänen ajattelevan niitä.”
”Työkalu antaa ihanan mahdollisuuden tutustua nuoreen syvemmin.”
Motivaatiotietous ja sen hyöty
Nuori voi hyödyntää motivaatiotyökaluun ja sen purkukeskusteluun perehtyneen ohjaajan kanssa omaa profiilia laajasti elämän eri taitekohdissa; opiskelussa, koulumotivaatiossa ja sen ylläpitämisessä, elämänhallinnassa, ammatinvalinnassa, urasuunnittelussa ja esim. työ- tai opiskelupaikkaa hakiessa. Motivaatiotietous tyypillisesti vahvistaa nuoren itsetuntemusta sekä voi avata nuorelle lisäajatuksia omiin vahvuuksiinsa ja luontaisiin tarpeisiinsa sekä niiden ilmenemiseen liittyen niin opiskelussa kuin työelämässä. Tämä tietous omista henkilökohtaisista ja luontaisista motiiveista on parhaimmillaan työllistymistä edistävää ja syrjäytymistä ehkäisevää tietoa: sen tiedon avulla voi lähteä etsimään omaa alaa ja paikkaa, johon kiinnittyä, ja johon oikeasti tuntee paloa. Lisäksi profiilin purkuun käytetty aika ja henkilökohtainen keskustelu on arvokasta aikaa nuoren ja aikuisen välillä, ja se voi opiskelijan hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta olla hänelle yksi merkittävimmistä ja mieleenpainuvimmista keskusteluista vaikkapa esim. koko lukioaikana.
”Olin hämmästynyt, kuinka syvällekin menevään pohdintaan ysiluokkalainen kykenee ja kuinka hän oikeasti halusi pohtia asioita.”
”Kun nuori saa profiilin kautta ja keskustelussa aidon oman oivalluksen itsestään, merkitys syntyy ja jotain lähtee liikkeelle. Tämä on loistava, asioita konkreettisesti esille tuova työkalu sen avuksi.”
Koulumotivaatioprofiilit ja niihin liittyvät purkukeskustelut ovat osoittautuneet hyödyllisiksi työkaluiksi opiskelijoiden opiskelun, jaksamisen ja valintojen tukena. Sekä nuorilta itseltään että valmentajilta tullut palaute on ollut erittäin positiivista, ja erityisen ilahduttavaa on ollut se, että myös vanhemmat ovat kiitelleet työkalun tuomaa itseymmärrystä, joka on saattanut jopa näkyä nuoren kokonaisolemuksessa uudenlaisena helpottuneisuutena tai avoimuutena. Myös koulutuksen käyneet nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset ovat innostuneet työkalusta niin, että monenlaisia hankkeita on laitettu vireille, ja useat ovat perustaneet oman yrityksenkin, jotta voivat tehdä koulumotivaatiovalmennusta myös itsenäisinä ammatinharjoittajina.
Motivaatioprofiilin avulla pääsee lähemmäs nuorta
Parhaillaan on käynnissä usean kaupungin (Jyväskylä, Mikkeli, Kuopio, Lempäälä, Kangasala) hanke ”Ohjatusti kohti tulevaisuuden työelämää”, jonka tiimoilta monia hienoja asioita on jo tehtykin nuorten hyväksi. Esimerkiksi Kuopiossa omat profiilinsa saivat kaikki lukion 2. vuositason opiskelijat. Kuopion Klassillisen lukion opinto-ohjaajat olivat ensimmäisten sertifioitujen RSMP-valmentajien joukossa, ja Klassikalla onkin hyödynnetty työkalua varsin ansiokkaasti jo parin vuoden ajan. Hankkeen kautta myös opettajat ovat saaneet omat profiilinsa, jotta heidänkin ymmärryksensä motiivien moninaisuudesta avartuu. Savon ammattiopisto Sakky on myös kouluttanut opinto-ohjaajiaan koulumotivaatiovalmentajiksi ja hyödyntää profiileja ammattiin opiskelevien apuna.
Yleisin palaute valmentajilta on ollut, että motivaatioprofiilin avulla on helppo päästä keskustelemaan nuoren kanssa hyvinkin syvällisesti hänelle tärkeistä asioista, ja että nuorelle – kuten myös valmentajalle – kokemus on ollut positiivinen ja paljon antava. Kuten eräässä koulutuksessamme eräs lukion opinto-ohjaaja kuvasi harjoituskauttaan: ”Harjoituskauden motivaatioprofiilit olivat kuin keidas aavikolla.”
Mitä laajemmalle koulumotivaatiovalmennus leviää, sen laajemmalle leviää myös mahdollisuus yhä useamman nuoren saada tarttumapintaa omaan tulevaisuuteensa ja hyvinvointiinsa omasta itsestä lähtevistä vahvuuksista ja voimavaroista käsin. Steven Reissin sanoin: ”Tuntemalla itsensä paremmin ihmiset voivat tehdä mielekkäämpiä valintoja, jotka johtavat merkitykselliseen elämään ja vähentävät ongelmia vuosien saatossa.”
Lisätietoja
www.opocoaching.fi/koulumotivaatiovalmennus
www.motivaatiotalo.fi
Seuraava koulumotivaatiovalmentajien koulutus käynnistyy 18.3.21, haku on käynnissä.
Leena Ståhlberg
info@opocoaching.fi ,
044-5103340