Ilmiölähtöisyys luonnontieteiden ja matematiikan aineenopettajakoulutuksessa on joka toinen vuosi Itä-Suomen yliopiston maisterivaiheen luonnontieteiden (maantieto, biologia, kemia ja fysiikka) ja matematiikan opettajaksi opiskeleville tarkoitettu opintojakso. Opintojakson aikana aineenopettajaopiskelijat pääsevät tutustumaan eri luonnontieteen alojen sisältöihin ja opetusmenetelmiin sekä rakentamaan monitieteisissä pienryhmissä kouluopetukseen tarkoitettuja opetuskokonaisuuksia. Eri oppimisympäristöissä toteutettavien kokonaisuuksien suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu koulujen lisäksi myös mahdollisesti koulun ulkopuolisten organisaatioiden edustajia.
Tänä keväänä opintojaksolla tehtiin ensimmäistä kertaa maakuntarajaa rikkovaa yhteistyötä Yrityskylä Itä-Suomen kanssa. Toteutus oli osa Eurooppalaisen lasten yliopistojen verkoston Phereclos-hankketta, jota Suomessa koordinoi SnellmanEDUn Lasten yliopisto. Toteutuksen aikana opiskelijat saivat verkkovälitteistä asiantuntijatukea tukea myös Business Center Pohjois-Savon yrittäjyys- ja innovaatioasiantuntija Matti Laitiselta. Matilta opiskelijat saivat pedagogisia kommentteja opetuskokonaisuuksien sisältöihin. Asiantuntijatukea jaettiin sähköpostitse paitsi Yrityskylän toteutukseen osallistuneille kahdelle opiskelijaryhmälle, myös koko opintojakson alussa järjestetyssä Yrittäjyyskasvatuspaneelissa. Paneelin järjesti osallistui myös Talous ja nuoret (TAT) pedagoginen asiantuntija Lauri Vaara. Katso paneelin tallenne tästä linkistä>>
Toteutus
Yrityskyläyhteistyössä pilotoitiin uuden tuotteen ideointiin sekä elintarvikkeiden pilaantumiseen liittyviä mainehaasteita Yrityskylä Itä-Suomen Yläkoulu-pelissä 10.2. ja 12.2.2021. Tavoitteena on kerätä oppilaista koostuvissa johtoryhmissä rahaa ja mainetta toimialakohtaisen, kansainvälistä kauppaa kuvaavan vuorovaikutteisen pelin ympärillä. Pilotointiin osallistui 52 peruskoulun 9.-vuosiluokan oppilasta ja neljä opettajaa. Mainehaasteita olivat esittelemässä Yrityskylä Itä-Suomen aluekoordinaattori Ville Saviluoto sekä Yrityskylän vastuuohjaajat.
Yrityskylä korvasi pelin kaksi mainehaastetta opettajaopiskelijoiden luomilla sisällöillä. Pelin alkupuolella olevassa mainehaasteessa ideoitiin uutta tuotetta, keskivaiheilla tutustuttiin pilaantumiseen. Molemmat toteutukset sisälsivät opiskelijoiden suunnittelemia videoita ja tehtäviä, jotka soveltuvat hyödynnettäväksi myös kouluympäristössä. Sisällöt julkaistaan tulevaan kesään mennessä maksuttomassa Lasten yliopiston Digimaailmassa sekä kasvattajille suunnattuja ideoita sisältöjen hyödyntämiseen Ilona IT:n Emill-palvelussa>>
Uutta luomassa -case elintarviketeollisuus
Mainehaasteen teema oli laaja-alainen, mutta linkittyi vahvasti elintarviketeollisuuteen. Ensimmäisen opiskelijaryhmän mainehaasteessa keskityttiin oman tuotteen suunnitteluun ja siihen liittyvä video herätteli oppilaita aiheeseen erinomaisesti. Mainehaasteen sisältö (makuyhdistelmän, tuotteen nimen ja logon kehittäminen) oppilaat kokivat motivoivana ja sopivasti haastavana tehtävänä. Osa oppilaista koki tehtävän nopeaksi tehdä ja haastavaa mainehaasteessa oli nimen ja logon keksiminen.
Elintarvikkeiden pilaantumista käsittelevän mainehaasteen taustalla oleva ilmiö oli erinomaisesti totetutettu. Opiskelijat tekivät mainehaasteen taustalle videon, joka havainnollisti pilaantumista. Oppilaat kokivat ilmiön olevan helposti lähestyttävissä ja tehtävä itsessään oli nopeasti suoritettavissa. Aihe oli kaikille omasta kokemusmaailmasta tuttu, mutta syvällisempää ymmärrystä aiheesta oppilailla ei entuudestaan ollut.
Kokemukset yhteistyöstä
Yhteistyö koettiin erittäin motivoivaksi ja opettavaiseksi. Yrityskylässä se herätti erinomaisia ajatuksia tulevaisuutta ajatellen sekä tarjosi Yrityskylälle uuden tilaisuuden miettiä mainehaasteita erilaisesta näkökulmasta. Yrityskylän mielestä sisältöjen päivittäinen käyttö vaatii pientä kehitettävää, mutta ovat ehdottomasti mainioita toteutuksia jo tällaisenaan!
Opiskelijoiden kannalta oli harmittavaa, etteivät he vallitsevan koronatilanteen päässeet tutustumaan Yrityskylään paikan päälle sekä ottamaan osaa pilotointiin. Molemmat yhteistyötahot toivovat, että yhteistyötä voitaisiin tehdä tulevaisuudessakin. Etänä tehty yhteistyö valmensi sekä opiskelijoita että yhteistyökumppaneita tulevaisuudessakin yleistyvään etäyhteistyöhön sekä monipaikkatyön tekemiseen.
Lisätietoja
Niko Kyllönen
Hankekoordinaattori
SnellmanEDU
+358 44 7462843
niko.kyllonen@snellmanedu.fi
www.snellmanedu.fi/phereclos-hanke
Ville Tahvanainen
Yliopisto-opettaja
ville.tahvanainen@uef.fi
www.uef.fi
Ville Saviluoto
Aluekoordinaattori
Yrityskylä Itä-Suomi
+358 50 321 7991
ville.saviluoto@tat.fi
Matti Laitinen
Innovaatioasiantuntija
Business Center Pohjois-Savo
+358 44 785 6333
matti.laitinen@savonia.fi
tulevaisuudenosaajia.fi/
bcpohjois-savo.fi/