havujahack Oli osallistujiensa näköinen tapahtuma!
Video tapahtumasta:
Keskeisenä ideana Hackathonissa oli yritysten ja keksijöiden auttaminen erilaisissa digitaalisten prototyyppien, keksintöjen tai palveluiden kehityksen haasteissa. Idea tapahtumaan syntyi yrityksiltä ja opiskelijoilta ja se toteutettiin laajassa yhteistyössä. – Samalla pyrittiin edistämään verkostojen rakentumista yrittäjien, opiskelijoiden ja pelinkehittäjien sekä kiinnostuneiden kesken! Tilaisuus pidettiin Savonia-ammattikorkeakoulun uudessa Kampussydämessä (KPY Novapolis, Microkatu 1). Avoimeen tapahtumaan osallistui noin 75 henkeä.
Tapahtuma mahdollisti yrityksille matalan kynnyksen mahdollisuuden kehittää uusia ideoitaan avoimessa ideointiympäristössä. Samalla opiskelijat ja tutkijat saivat mahdollisuuden osallistua aitoihin asiakasprojekteihin. Keskeinen asia on, että osallistujat voivat viettää mukavan viikonlopun luovien ihmisten seurassa. Kaikille osallistujille tarjottiin mahdollisuutta saada tukea ideansa jatkokehitykselle tapahtuman jälkeen. Tuloksena luotiin uusia peliaihioita (Global Game Jam osuudessa) sekä erilaisia prototyyppejä yrittäjien ideoiden perusteella – Kaikkia lopputulemia ei voi eikä pidäkään ennakoida.
Hackathonin idea tiivistyi kolmeen asiaan:
- Ihmiset ja yhteistyö!
Tapaa jännittäviä ihmisiä, riko siiloja ja aloita monialainen yhteistyö. Haluamme edistää innovatiivista kulttuuria Suomessa. Tämä tarkoittaa, että ihmiset, joilla on yhteinen halu luoda jotain uutta saavat alustan, paikan ja tukea luomiseen! Sinun ei tarvitse olla suunnittelun tai tekniikan alan asiantuntija; olennainen osa on halusi luomiseen – yhdistämme tekniset kyvyt ideasi yhteyteen. - Ideoista toteukseen!
Näytä, älä kerro! Startupit, tiimit ja luovat henkilöt tarvitsevat kulttuuria luomiselle. Siksi tarjoamme paikan ja ajan konkreettisten mallien, uusien palvelujen ja digitaalisten prototyyppien rakentamiseen annettujen haasteiden perusteella. On välttämätöntä, että ideoita voidaan toteuttaa ketterästi – emme halua jättää lupaavia ideoita vain ”piirtopöydälle”. Samaan aikaan tarjoamme valmennusta tekniikassa ja liiketoiminnassa. - Opi uusia taitoja ja pidä hauskaa!
Luovuuden kulttuuri edellyttää, että ympäristössä on psykologinen turvallisuus olla luova. Se vaatii myös fyysisiä tai virtuaalisia alustoja, paikkoja ja vuorovaikutusta ihmisten kanssa. Tapahtuman osallistujilla on loistava tilaisuus tavata eri taustoista tulevia ihmisiä, yhdistää ideoita ja oppia uusia taitoja – ja samalla pitää hauskaa!
Ennakkotehtävä ja hackathonin valmistelut:
Visio, kohderyhmät ja tarve:
Määriteltiin tapahtuman visio yhdessä yhteistyökumppanien kanssa. HavujaHackin Lähtökohta oli auttaa startuppeja sekä aloittavia yrityksiä luoda prototyyppejä sekä pitää hauska viikonloppu yhdessä uusia konsepteja luodessa. Lisäksi opiskelijoilla oli mahdollisuus saada tuotoksistaan opintopisteitä, mahdollisesti myös harjoittelu sekä työpaikkoja. Mukaan pyrittiin hakemaan laajasti toimijoita taustasta katsomatta. Verkostoista haettiin kuitenkin vahvasti koodaajia, yrittäjiä (digitaalisten haasteiden omistajat) sovellusarkkitehtejä, muotoilijoita, liiketoiminnan kehittäjiä – ja luovuudesta sekä pelillistämisestä kiinnostuneita!
Nimi ja brändi:
Luotiin hackathonille nimi – Havuja Hack, sekä omanlainen ilme.
Aikataulu:
Määriteltiin tilaisuudelle sopiva aikataulu kohderyhmien ja osallistujien mukaan 31.1 – 2.2. Määriteltiin markkinointi alkavaksi marras-joulukuussa, hyödynnettiin vahvasti omia verkostoja. Tärkeää on huomioida laaja yhteistyö ja päällekkäisyyksien välttäminen.
Toimenpiteet:
• Luotiin projektitiimille yhteinen alusta Teamsiin (noin 6 henkeä), jossa suunniteltiin tapahtumaa
• Varattiin tilat Hackathonille etukäteen, arvioiden maksimi osallistujamäärän (n.100 henkeä) ja tarpeet huomioiden
• Tutkittiin yhteistyön mahdollisuuksia ja yhteistyötahoja (Löytyvät alhaalta)
• Ilmoittautuminen ja ohjelmarunko valmiiksi,
• Markkinointi noin 2kk etukäteen, tärkeää luoda suunnitelmaa myös viestintää ja markkinointiin (kenelle, miksi, miten, missä, milloin Ohjeet tapahtuman läpikäyntiin/yhteyshenkilöt)
Resurssit:
• Paikka, jossa oleellinen tila; tarvittava elektroniikka/tarvikkeet koneille sekä tuolit ja pöydät;
• oheistarvikkeet, kuten paidat, ruoka/juoma; markkinointimateriaali, tekninen tuki ja valvonta tarvittaessa (yön yli tapahtuville tapahtumille erityisesti), sauna ja virkistystoiminta, logistiikka,
• Aktiviteettien suunnittelu tapahtumaan / runko. Tässä kannattaa tuoda mukaan toimijoita mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kohderyhmistä.
• Tapahtumaa voi myös organisoida osittain tai kokonaan etänä! Tällöin tilaisuuden luonnetta kannattaa miettiä niin, että tiimiytyminen sekä tekeminen on aktiivista! Myös testaukseen kannattaa käyttää aikaa!
Päivä aloitettiin perjantaina n. klo 16.00 ja lopulliset tulokset esiteltiin sunnuntaina. Viikonlopun ohjelma lyhyesti:
1. Yhteinen alkuinfo kaikille osallistujille
Turvallisuusinfo
Global Game Jam esittely + Sidosryhmät
Havuja Hackin esittely – Haasteet lyhyesti toimijoilta
(60 min – Yritysten haasteiden esittely ja tiimiytyminen)
Perusasiat tapahtumasta (kerrataan: Missä, milloin, miten)
2. Jakautuminen tiimeihin (Perjantai ja Lauantai)
3. Jammailu ja Hackaaminen; tulosten rakentaminen ja yhteiset tilaisuudet (Lauantai)
4. Tuotosten esittely – jatkopolut yrityksille sekä kumppaneille (Sunnuntai Klo 13.30)
“- Algoa Progress hankkeen aikana tehdään kaupallisia ja teknologisia valmisteluita kaupallistaa uusi innovaatio, joka on algoritmi polven nivelrikon optimointii. HavujaHacking aikana tavoitteena oli, että valmistellaan menetelmästä toimiva demoversio. Viikonlopun aikana saatiin ensimmäinen versio käyntiin, ja saatiin hyviä ohjeita kuinka softaa voidaan kehittää eteenpäin”
Joona Kemppainen, Business Developer Algoa Progress / UEF
https://www3.uef.fi/fi/web/algoaprogress/etusivu?fbclid=IwAR22I_cFQ8UNDKaFCh8dE65EHg45Hdhgc_sNHH9ZaX9fsTBqmyIyPgv3HoU
Tapahtuma luotiin hyvässä yhteistyössä eri toimijoiden kesken;
IGDA Finland Kuopio Hub – PelinTakojat ry – https://www.facebook.com/groups/igdafinlandkuopio/
Digicenter North-Savo: https://www.digicenterns.fi/en/home/
Luova Veto!: https://luovaveto.savonia.fi/
Savonia-ammattikorkeakoulu: https://portal.savonia.fi/
Business Center Pohjois-Savo: https://www.bcpohjois-savo.fi/
Tiina Arpola
044 785 6450
tiina.arpola@savonia.fi
Marko Jäntti
Tel: +358403552375
marko.jantti@uef.fi
Matti Laitinen
044 785 6333
matti.laitinen@savonia.fi