Tässä muutaman tunnin työpajassa tuotiin esiin innovaatioita sekä innovatiivisuutta 9-luokkalaisille erilaisilla pedagogisilla harjoituksilla. Iltapäivä sisälsi muutaman reflektoivan ja toiminnallisen tehtävän yksilötasolla sekä tiimeissä. Tässä työpajassa olevat ihmiset olivat jo valmiiksi tiimeissä (4 – 6 henkeä), mutta tiimiytymisen voi hoitaa myös tilaisuuden aikana, esimerkiksi alussa erilaisilla harjoituksilla.
Ensimmäisenä toimena osallistujat kirjasivat omia vahvuuksiaan, joiden avulla he pystyivät avaamaan erilaisia persoonia ja ominaisuuksia toisilleen. Tämän jälkeen innovaatioihin pureuduttiin lyhyesti teorian tasolla (materiaalissa: What is innovation – mitä se on?) sekä pohdittiin, kuinka innovoidaan, eli kehitetään uudennoksia, uusia keksintöjä, konsepteja ja laitteita. Pohdinnalla osallistujille annetaan työkaluja uuden kehittämiseen ja sekä taustaa ja esimerkkejä siihen millaisista asioista uudet keksinnöt rakentuvat. Materiaalin dialla 8 oli näkyviä esimerkkejä tähän aiheeseen liittyvistä yrityksistä. Asiaa voidaan käsitellä eri konteksteissa. Esillä voi olla vaikkapa Da Vinci hyvänä esimerkkinä historiallisesta hahmosta sekä yhteiskunnan ilmiöistä.
Lopussa oli myös luentoon liittyvä innovaatioharjoitus. Osallistujat loivat jonkinlaisen ”uuden keksinnön” omista lähtökohdistaan. Tämä toteutus tehtiin livenä, mutta se soveltuu myös etänä tehtäväksi muutamien muutosten avulla.
Mukana:
Lehtori Mikko Laitinen ja 38 opiskelijaa (4 – 6 hengen tiimit)
Spaceteam.eu-tiedeprojekti(siirryt toiseen palveluun)
ilmakehän vaikutusten mittaaminen on osa koulun tiedeprojektia – 9.-luokkalaiset lähettävät tutkimuslaatikoita 35 kilometrin korkeuteen
”Toteutus tehtiin Erasmus-ohjelman kautta. Sen avulla mukaan lähtivät kumppanuuskoulut Belgiasta ja Espanjasta. Tiedekurssi järjestetään samanaikaisesti kaikissa kolmessa koulussa. Oppilaat ovat voineet seurata toistensa projekteja aktiivisesti sähköisessä ympäristössä. Kansainvälisyys on tuonut mukaan tärkeän aspektin”, korostaa kielten lehtori Mikko Laitinen.
”Projekti on ollut mielenkiintoinen ja haasteellinen. Tässä on ollut aitoa vuorovaikutusta toisten kulttuurien kanssa. Oppilaat ovat tehneet englanniksi esittelyvideoita omasta koulustaan ja maastaan. Se kannustaa varmasti jatkossa hakeutumaan kansainväliseen opiskeluun ja työllistymiseen.”