Minä työnhakijana -työpajat & yritysvierailut, Lapinlahti
Video Lapinlahdelta:
Toteuttajat ja tavoitteet
Tämä ketterä kokeilu ja toteutus on osa Kuopion alueen kauppakamarin koordinoimaa ESR-rahoitteista Rajaton Ylä-Savo -hanketta (S21512). Hankkeella haetaan uusia yritysvetoisia ratkaisuja osaavan työvoiman haasteiden ratkaisemiseksi: useat nuoret hakeutuvat pois alueelta ja uusien osaajien houkuttelu seudulle on haastavaa.
Tässä tavoitteena oli antaa ajantasaista tietoa työnhausta nuorille ja opiskelijoille (toisen asteen oppilaitos, lukio) eli työkaluja ja varmuutta oman osaamisen esilletuomiseen. Lisäksi tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa tapahtumia, joissa lisätään seudun nuorten ja opiskelijoiden tietoutta alueesta ja sen yritysten toiminnasta sekä erilaisista työtehtävistä, joita yrityksillä on tarjolla.
Työpajojen ja yritysvierailuiden suunnittelu ja toteutus
Minä työnhakijana -työpajat & yritysvierailut suunniteltiin ja toteutettiin keväällä 2020 yhteistyössä Lapinlahden lukion, seudun yritysten sekä asiantuntijapalvelun tarjoajana toimineen EduSavon kanssa.
Työpajojen suunnittelussa keskeisinä teemoina olivat henkilöbrändi sekä sosiaalinen media työnhaussa. Tässä henkilöbrändillä tarkoitetaan henkilön maineen ja imagon kokonaisuutta, brändiä sekä oman osaamisen markkinointia ja itsensä erilaistamista massasta [1]. Tässä sosiaalisella medialla tarkoitetaan verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi [2].
Lisäksi työnhaun keskeiset vaiheet sekä työnhaun asiakirjat otettiin huomioon työpajojen suunnittelussa.
Minä työnhakijana -työpajat päävaiheet:
- Kolme työpajaa järjestettiin lähivalmennuksena 10.2. – 24.2.2020 välisenä aikana. Ajankäyttö: 1,5 tuntia/työpaja.
- Valmennus tapahtui lukion tiloissa, läsnä olivat asiantuntijat ja osallistujat: valmennukseen oli ilmoittautunut 20 nuorta ja opiskelijaa; kussakin työpajassa oli läsnä 10–16 nuorta ja opiskelijaa.
- Valmennusten teemoja olivat: ”Minä työnhakijana”, ”Henkilöbrändäys ja CV” sekä ”Työhaastatteluun valmistautuminen ja hissipuhe”.
- Työpajojen materiaali oli osallistujien saatavilla ennen valmennusta, sen aikana ja sen jälkeen. Myös verkkoa hyödynnettiin lähivalmennuksessa monilla tavoin, esimerkiksi kurssiohjelma sekä tehtävät ohjeineen julkaistiin verkossa. Verkko myös toimi tietolähteenä.
- Itsenäisesti omalla ajallaan osallistujat suorittivat vapaaehtoisia tehtäviä, joissa aiheena muun muassa henkilöbrändäys, CV, avoimien työpaikkojen haku verkossa, hissipuhe, työhaastattelu ja usein kysytyt kysymykset.
- Valmennuksen ammattilaisten työvälineinä ryhmäohjauksessa hyödynnettiin muun muassa KIPINÄ-vahvuus- ja tunnekortteja [3].
- Valmennuksessa käytettiin Microsoft Teams viestintä- ja yhteistyöalustaa.
Virtuaaliset yritysvierailut opiskelijoille ja nuorille seudun yrityksiin suunniteltiin yhteistyössä toteutuksessa mukana olleiden sidosryhmien kanssa.
Yritysvierailut lyhyesti kuvattuna:
- Koronapandemian vuoksi, fyysisiä yritysvierailuja ei voitu toteuttaa. Virtuaaliset yritysvierailut toteutettiin videotapaamisena 14.5.2020. Alustuspuheenvuorojen ajankäyttö 30 min/yrityksen edustaja. Lopuksi nuoret ja opiskelijat esittivät ennakkoon valmisteltuja kysymyksiä ja keskusteltiin.
- Sidosryhmien edustajina tapahtumaan osallistuivat: hallintojohtaja Mirja Litmanen Lapinlahden Koneistus Oy:ltä, työllisyyskoordinaattori Mirka Tuppurainen Lapinlahden kunnalta, toimitusjohtaja Mikko Paananen OP Ylä-Savo ja henkilöstöpäällikkö Sonja Vaaraniemi Valio Oy:n Lapinlahden tehtaalta. Lisäksi kuultiin Rajaton Ylä-Savo -hankkeen terveiset Kuopion alueen kauppakamarilta ja ajankohtaista tietoa sesonki- ja kausityöstä sekä TE-palveluista.
- Tapahtumasta toteutettiin tallenne, joka toimitettiin lukion opinto-ohjaajalle.
Havainnot ja kommentit
Lukiolaisten kesätyöpaikan valintaa vaikuttavat muun muassa hyvä palkka, mukavat työtehtävät sekä paikan hyvä sijainti ja kulkuyhteydet. Lukio-opintojen lisäksi, pääasiassa opinto-ohjaaja antaa tietoa jatko-opinnoista sekä urasuunnittelusta. Tietoa ja ohjausta tuleviin valintoihin tarvitaan, kun lukiolaiset miettivät tulevia opiskelu(ala)valintoja. Valtakunnallisen kyselyn mukaan, suuri osa lukiolaisista on osallistunut peruskoulun tai nykyisten opintojen aikana muun muassa TET-harjoitteluun (Työelämään tutustuminen), mutta vain noin puolet yritysvierailuihin. [4.] Tiedot käyvät ilmi TAT Nuorten tulevaisuus 2020 -tutkimuksesta.
Liisa Tenhunen-Ruotsalaisen mukaan (TAT – Talous ja nuoret, 2020), ”Alueelliset erot herättävät kysymyksiä siitä, millaisia työelämäyhteyksiä kouluilla on eri maakunnissa” [5]. Pohjois-Savossa on tehty paljon töitä sen eteen, että nuoret jäisivät tekemään töitä alueelle. Käytännön toteutukseen liittyvistä haasteista huolimatta, tämä ketterä kokeilu ja toteutus oli positiivinen kokemus sekä nuorille ja opiskelijoille että yrityksille, ja se toimii varmasti myös kannustimena vastaavien tapahtumien suunnittelulle ja toteutukselle.
Lisätietoja:
Jukka Heiskanen
040 037 6574
jukka.heiskanen@kuopiochamber.fi
Kaisu Auvinen
040 177 2795
kaisu.auvinen@ysao.fi
Riitta Turpeinen
040 177 8589
riitta.turpeinen@ysao.fi
Lähteet
Auvinen, Kaisu & Turpeinen, Riitta: Raportti Lapinlahden lukion työnhaunvalmennus 10.2.-14.5.2020. Ylä-Savon ammattiopisto, 2020.
Viitteet
[1] Sirkiä, Heli: Mikä ihmeen henkilöbrändi. helisirkia.blogspot.com. 2.5.2009. Verkkoviite (viitattu 7.1.2021)
[2] Wikipedia: Sosiaalinen media. fi.wikipedia.org. Verkkoviite (viitattu 7.1.2021).
[3] Kattelus, Minna: KIPINÄ-vahvuus ja tunnekortit. minnakattelus.com. Verkkoviite (viitattu 7.1.2021)
[4] TAT – Talous ja nuoret. TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimus. tat.fi. Verkkoviite (viitattu 7.1.2021)
[5] TAT – Talous ja nuoret. TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020: Nuoret haluavat tehdä kesätöitä. tat.fi 18.5.2020. Verkkoviite (viitattu 7.1.2021)