Lukio
”Lukiokoulutuksen tehtävä on yleissivistävä, samaan aikaan siellä on mahdollisuuksia kehittää valmiuksia oman intohimon löytämiseen – kursseja oman motivaation ja intohimon löytämiseen tarvittaisiin enemmän.
– Pohjoissavolainen lukiolainen
Kouluissa tehdään paljon hyvää yrittäjyys- ja innovaatiokasvatustyötä. Alla olevat ohjelmat sekä esimerkit antavat toimintaan lisää sisältöä ja runkoa. Toiminnan kehittämisessä on mahdollista ottaa käyttöön yrittäjyyskasvatuksen vuosikello (lataa tästä) sekä yrittäjämäisen oppilaitoksen pohja (lataa tästä). Erilaisten menetelmien käyttöönottoa helpottaa suunnittelu, jossa on mukana useita opettajia, opoja sekä mahdollisesti myös yrittäjyyskasvatuksen asiantuntija. Ole tarpeen tullen yhteydessä asiantuntijoihin, jos esimerkiksi tarvitset tukea toteutukseen!
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen tavoitteena lukiossa on, että opiskelija tunnistaa omia taitojaan ja toteuttaa ideoitaan käytännössä. Tällöin korostuu toiminnallisuus, sekä yrittäjämäinen ja innovatiivinen asenne. Ammatillista kasvua tukee myös yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu, omien kykyjen visualisointi ja työharjoittelut. Tärkeää on vastuu omasta työstä, itseluottamuksen kasvattaminen ja omien kykyjen näkyväksi tekeminen.
Lukiokoulutuksessa yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen kokonaisuuksia voidaan sisällyttää esimerkiksi opo-kursseihin. Lukiossa aihekokonaisuudet liittyvät aktiiviseen kansalaisuuteen ja yrittäjyyteen. Aihekokonaisuuden tavoitteena on kasvattaa opiskelijoita osallistuviksi, vastuuta kantaviksi ja kriittisiksi kansalaisiksi.
Vaihtoehtona ovat myös erilaiset teemaviikot, kuten työllisyysviikot sekä erilaiset ideakilpailut, kuten hackathonit. Tällaisissa tapahtumissa on tärkeää osallistaa mukaan korkeakouluja, yrityksiä sekä järjestöjä. Näin alueen ideoita, osaamista ja työelämää voidaan tuoda esille aktiivisesti. Lukiossa on myös mahdollisuus osallistua NY-toimintaan.