Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksen merkitys
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus oppijoille
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus perustuu pitkäjänteiselle kehittämiselle ja tulevaisuuden hahmottamiselle. Lapset, nuoret sekä aikuiset oppijat innostetaan yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksella pohtimaan tulevaisuuden haasteita ja niiden ratkaisuja 10 – 30 vuoden tai jopa tätäkin pidemmällä tähtäimellä.
Pohjois-Savon yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusstrategia yhdistää ensimmäisenä Suomessa yrittäjyyden ja innovaatio-osaamisen varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin osaksi maakunnan koulujen yrittäjyyskasvatusta.
Yrittäjyyskasvatus opettaa tunnistamaan omia vahvuuksiaan, edistää vastuullista ja kestävyyttä edistävää ajattelutapaa, sinnikkyyttä sekä oma-aloitteisuutta. Yrittäjyyden ymmärtäminen, taloustaidot, tiimioppiminen, vuorovaikutustaidot, riskien hallinnan opetteleminen kokeilemalla ovat myös yrittäjyyskasvatuksessa tärkeitä.
Yrittäjyyskasvatukseen kuuluu olennaisena osana myös innovatiivisuus, joka on kekseliäisyyttä, luovuutta, tekemisestä innostumista sekä uusien ratkaisujen konkreettista kehittämistä. Innovaatiokasvatuksessa oppija näkee tulevaisuuden mahdollisuudet ja vaatimukset. Opetuksessa korostuvat jatkuva oppiminen, aktiivinen tulevaisuusajattelu, kansainvälisyys ja erilaisten osaamisten yhdistely.
Yhteiskunnan ja työelämän muutoksissa tarvitaan ajattelun ja käytännön taitoja, joita yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus harjaannuttavat. Oppija kehittyy itsenäisesti sekä yhdessä muiden kanssa toimien passiivisesta seuraajasta aktiiviseksi ratkaisijaksi.
Kaikista ei tule yrittäjiä tai keksijöitä, mutta tarvitsemme yrittäjyys- ja innovaatiotaitoja elämässä ja eri työtehtävissä.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus opettajille
”Yrittäjyyskasvatus on moderni ja käytännönläheinen tapa opettaa. Kokemuksiin perustuvat menetelmät tuovat pedagogisia etuja: opettajat alkoivat ymmärtää opiskelijoitaan paremmin, mikä muutti heidän välisensä suhteen luonnetta. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikka toimii myös vaativassa erityisopetuksessa: itsesäätelytaitojen kehittäminen ja tulevaisuusorientaation vahvistaminen yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan keinoin.”
– (Koskinen, 2015)
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusstrategia antaa opetukseen uusia menetelmällisiä ratkaisuja monipuolistaen opettajan työtä luoden myös uusia sisältöjä opetukseen. Tärkeää on käyttää luovuutta eri opetustavoissa ja -menetelmissä.
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus sopii kaikkiin opiskeltaviin aineisiin, kaikille luokille ja koulutusaloille. Kyse ei ole yksittäisestä kurssikokonaisuudesta, vaan yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusta sovelletaan toiminnallisena opetusmenetelmänä.
Arviointityökaluja ja mittareita
- Missä mennään? -testi oppilaitosten yrittäjyyskasvatukseen: https://tralla.fi/tuotekortit/1173/
- Yrittäjyyskasvatuksen mittaristo on internetissä toimiva, maksuton tsearviointijärjestelmä opettajille ja rehtoreille:https://tralla.fi/tuotekortit/yrittajyyskasvatuksen-mittaristo/
Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus yritykselle, kunnalle ja maakunnalle
Oppilaitoksen, oppijoiden, yrityksen ja kunnan yhteistyö tutustuttaa tulevaisuuden työntekijät ja yrittäjät toisiinsa. Näin voidaan myös vaikuttaa heidän osaamiseensa ja asenteeseensa. Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatus kuuluu kunnan kaikille toimijoille antaen uusia mahdollisuuksia.
Maakunnan elinkeinoelämän ja yritysten tunnettuus ja verkostoituminen yrittäjyys- ja innovaatiokasvattajien kanssa ovat tärkeitä alueen elinvoimaisuuden kehittämisessä. Oppijoiden aidot kokemukset, tarinat ja näkökulmat muovaavat alueen toimintakulttuuria ja asenteita. Näin luomme uusia käytänteitä ja uskoa positiiviseen tulevaisuuteen – yhdessä luomme Pohjois-Savon tulevaisuuden kasvu- ja oppimisympäristön.
Vahvana linkkinä työssämme on toiminut AGENDA 2030-viitekehys:https://um.fi/agenda-2030-sustainable-development-goals
Lue lisää tutkimuksista, lähteistä ja materiaaleista liittyen yrittäjyys- ja innovaatiokasvatukseen: